|


























 |
Guiseppe
Tartini
Giuseppe Tartini,
je bil eden največjih violinistov svoje dobe, izjemno priljubljen pa je
bil tudi kot predklasični skladatelj skladatelj in izviren glasbeni
teoretik. Na izoblikovanje njegovega stila je najbolj vplival baročni
mojster Arcangelo Corelli, Tartinija pa zaradi pogoste uporabe
okraskovin vseh vrst trilčkov uvrščajo med rokokojske skladatelje. Po
skladatelju je poimenovan osrednji piranski trg , kjer se nahaja tudi
njegova rojstna hiša, z njegovim imenom pa so si pomagali tudi
nekaterislovenski glasbeni ansambli, Godalni kvartet Tartini, Trio
Tartini, in tako dalje.
Giuseppe Tartini se je rodil v Piranu 8. aprila 1692. Oče Gian Antonio
je bil firenškega porekla in je prišel v Piran najverjetneje zaradi
trgovanja. Kasneje se je zaposlil kot javni pisar za odkup soli. Mati
Caterina Zangrando je bila potomka ene najstarejših plemiških družin v
Piranu. Tartini je prvo znanje nabiral v oratoriju očetov Filipinov v
Piranu, kasneje pa so ga vpisali v Collegio dei padri delle scuole
Pie v Kopru. Verjetno je obiskoval tudi piransko akademijoI
virtuosi, ki je združevala vse izobražene piranske meščane, da so na
svojih srečanjih razpravljali o glasbi, umetnosti, literaturi. Šolanje
je nadaljeval v koprskem kolegiju . Oče je želel, da bi se posvetil
duhovniškemu poklicu, a sina je nemirna narava gnala drugam. Študij je
nadaljeval na pravni fakulteti univerze v Padovi . Po nevšečnostih
zaradi poroke s škofovo nečakinjo je moral Padovo zapustiti. Zatekel se
je v Assisi , kjer je v tamkajšnjem samostanu intenzivno študiral
violino in osnove kompozicije. V tem času se je ukvarjal tudi z
raziskovanjem akustičnih zakonitosti. Biografski podatki za nadaljnja
leta so skopi: znano je, da je igral v raznih gledaliških orkestrih in
nastopal kot solist, svojo violinsko igro pa je izboljševal tudi v
Anconi , kjer je študiral dve leti.
Leta 1721 so ga povabili na mesto prvega violinista in koncertnega
mojstra v baziliki svetega Antona v Padovi. Imenovan je bil brez
predhodne avdicije, kar priča o velikem slovesu, ki ga je užival kot
virtuoz. Po krajšem bivanju v Pragi je na vrhuncu svojih ustvarjalnih
moči deloval predvsem v Padovi, kjer je zopet prevzel vodstvo glasbene
kapele v stolnici. Leta 1728 je ustanovil slovito violinsko šolo
La scuola delle nazioni.
Učenci so vanjo prihajali iz raznih koncev Evrope, zato se je Tartinija
prijel vzdevek
Il maestro delle nazioni
(glasbeni
mojster narodov).
Umrl je v Padovi 26. februarja 1770. Pokopan je v cerkvi svete Katarine
v Padovi (Chiesa di Santa Caterina). Na pročelju cerkve je vzidana tudi
spominska plošča.
Zapustil je obsežen opus: okoli 130 koncertov, prek 170 sonat za violino
in tako dalje. Pisal je predvsem za violino. Njegovo najslavnejše delo
je sonata Vražji trilček. Legenda pripoveduje, da se mu je v snu
prikazal sam vrag, ki je igral na violino. Takoj ko se je prebudil, je
melodijo zapisal. Tako naj bi nastala ena najbolj znanih in najbolj
zahtevnih evropskih skladb za violino.
Tartinijev spomenik
Ob 200-letnici rojstva leta 1892 so mu meščani Pirana želeli postaviti
spomenik, a dela so se nekoliko zavlekla, tako da so šele leta 1896
postavili na visok podstavek bronasti kip mojstra v nadnaravni
velikosti. Spomenik je delo beneškega kiparjaAntonia dal Zotta. Z
domišljeno postavitvijo obvladuje trg in ga prostorsko povezuje s
kompleksom cerkve svetega Jurija, ki dominira nad mestom. Sploh v
novejšem času so iz kipa nekajkrat ukradli lok, ki ga Tartini drži v
roki.
Tartinijeva hiša
Tartinijeva hiša je rojstna hiša skladatelja in violinista Guiseppeja
Tartinija. Stoji na Tartinijevem trgu v Piranu. Stavba spada med
najstarejše hiše v tržnem stavbnem plašču. Mestne listine iz leta 1384
jo omenjajo kot gotsko stavbo Casa Pizagrua, a kasneje so njeno
zunanjost predelali v neoklasičnem slogu. V njej je bil rojen Giuseppe
Tartini. Nazadnje je bila prenovljena v letih 1985 - 1991. Med
prenovitvenimi deli so v njej odkrili zanimive stenske poslikave. V hiši
je sedež Skupnosti Italijanov in je namenjena kulturnim prireditvam,
razstavam in različnim umetniškim delavnicam. V prvem nadstropju je
urejena Tartinijeva spominska soba s predmeti, ki jih je umetnik
zapustil družini Tartini. Najzanimivejši eksponati so posmrtna maska,
mojstrova violina, črtalnik, bakrorez z upodobitvijo Tartinijevih sanj
in Tartinijev portret v olju. Med rokopisnim gradivom je najbolj
zanimivo pismo slavni violinistki, Tartinijevi učenki Maddaleni
Lombardini, v katerem razlaga pravila lokovne tehnike.
Tartinijev trg
Tartinijev trg
je največji trg in središče Pirana. Ime je dobil slavnem piranskem
rojaku, violinistu in skladatelju Guiseppeju Tartiniju. Trg je bil nekoč
mandračali notranje pristanišče za jadrnice in ribiške čolne. Nekoč se
je nahajal zunaj mestnega obzidja, saj je najstarejše delno ohranjeno
obzidje potekalo za današnjo občinsko palačo, zunaj njega pa je samevala
le cerkev svetega Petra. Že v srednjem veku je bil obdan z
najpomembnejšimi mestnimi palačami in hišami premožnih meščanov.
Današnjo podobo je trg dobil v 2. polovici 19. stoletja. Leta 1894 so
mandrač zaradi smradu, nečistoče in zdravstveno-higienskih razlogov
zasuli in tako je nastala prostorna tržna ploščad, okoli katere so
zgradili vse pomembnejše ustanove in meščanske stavbe, od katerih se je
v prvotnih oblikah ohranila le gotska hiša, imenovana Benečanka. Cerkev
svetega Petra so 1818 obnovili. Delo so zaupali arhitektu Pietru
Nobileju. Neorenesančno občinsko palačo na je v letih 1877−1879
načrtoval
in gradil tržaški
arhitektGiovani Righetti. Guiseppe Moso in Enrico Nordio sta v letih
1885−1891
vodila gradnjo nove Sodne palače ob zahodnem robu trga. Ob zgraditvi
električne železnice, ki je mesto v letih 1909 - 1953 ovezovala s
Portorožem in Lucijo, so po trgu eliptično speljali tirnice. Motiv te
ureditve se kaže tudi v zasnovi današnje elipsne ploščadi iz belega
kamna, ki jo je ob 300-letnici Tartinijevega rojstva projektiral
arhitekt Boris Podrecca.
Kamnita stebra in zastave
Stebra sta nastala v 15. stoletju in danes krasita vhod na trg. Njuno
prvotno mesto je bilo pred staro Mestno hišo. Na prvem je uporabljen
krilati lev svetega Marka. Pod njim je latinski napis, ki se v prevodu
glasi: glej krilatega leva, ki grabi ozemlje, morje in zvezde. Na desni
strani je grb takratnega piranskega podesta in latinski napis, ki v
prevodu pravi: tebi, Segredo Ludvico, pošteni zaščitnik, v čast. Na levi
strani stebra je občinski grb, pod njim pa dolžinske mere. Na drugem
stebru je na sredini upodobljen sveti Jurij na konju, zaščitnik mesta,
pod njim pa napis: z našimi molitvami ostajaš varna piranska zemlja. Na
desni strani stebra je petelinja noga, grb družine Malipiero, na levi
strani pa neznan grb. Na tem stebru so izobešali mestno zastavo z belim
poljem in rdečim križem - simbolom svetega Jurija.
Gledališče Guiseppe Tartini
Gledališče Guiseppe Tartini, znano tudi kot Tartinijevo gledališče je
gledališče v Piranu in tudi mestna znamenitost.Prvotno je bilo mestno
gledališče predvideno na prostoru nekdanje Mestne hiše oziroma za njo.
Zgradili so le novo Mestno palačo, prostor, ki je bil predviden za
izgradnjo gledališča, pa je ostal nepozidan. Načrt za Tartinijevo
gledališče je delo Gioachinna Grassija in Giocoma Zamattia, s poslikavo
pa je sodeloval še slikar Napoleon Cozzi. Vhodni prostor in gledališka
dvorana sta arhitektonsko razkošno urejena in obogatena s poslikavami.
|
|