|

























 |
Danes vemo, da je Bohinj pripadal
Svetolucijski kulturni skupini, ki je imela svoje središče na Mostu na
Soči. Kasneje, v 1.stol. pr. Kr., je bil Bohinj kot del Noriškega
kraljestva že vključen v železarsko trgovino. Čas rimskega imperija je
sicer prinesel manjšo naseljenost vendar pa je Bohinj potem, ko je bila
zgrajena utrdba na Ajdovskem gradcu, ki je bila nekakšno zatočišče
(refugij), postal vse pomembnejši. Bohinj je bil namreč odmaknjen od
glavnih poti in zato zatočišče staroselcem, ki so v času preseljevanja
bežali pred »barbarskimi« ljudstvi. Med njimi so bili tudi predniki
Slovencev, ki so se najbrž od staroselcev naučili železarske obrti.
Obdobje srednjega veka v Bohinju ni dovolj
poznano. Omenili smo že, da se takrat ime Bohinj prvič pojavi v pisnih
virih. O samem železarstvu v tem obdobju pa nimamo veliko konkretnih
podatkov. Vendar pa nam ustno izročilo, ki sicer nima zgodovinskega
ozadja in po katerem naj bi koroška kneginja Hema v 11.stoletju imela v
lasti železarski obrat pri Nomenju (Plavži Sv. Heme), daje slutiti, da
železarstvo v tem obdobju ni zamrlo. V 16. stoletju se je železarstvo,
fužinarstvo v Bohinju izredno razmahnilo. Nastali so železarski obrati v
Bistrici na Pozabljenem in v Stari Fužini (Staro kladvo). Proizvodnja
železa se je zaradi vse večjih potreb spremenila, kar je bila zasluga
laških kovačev, ki so se v Bohinj preselili iz Furlanije Julijske
krajine. Kljub temu pa so imele fužine probleme z rentabilnostjo, zato
so se lastniki večkrat menjavali.
Leta 1777 je fužine kupil Žiga Zois, kulturni
mecen, mineralog, metalurg in gospodarstvenik. Zois se je z vso vnemo
posvetil ukrepom za izboljšanje gospodarskega položaja bohinjskih fužin.
Staro ozko pot skozi Štenge, ki je do takrat povezovala Bohinj z ostalo
Kranjsko, je dal povečati in tako je nastala 3m široka pot na desnem
bregu Save. V bohinjske obrate je uvedel nov rudarski red, s čimer je
skušal izboljšati oskrbo fužin z rudo. Dal je narediti most čez potok
Mostnico, ki ga danes poznamo kot Hudičev most.
S svojimi ukrepi je tudi vzpodbudi prvi vzpon
na Triglav. Zois si je namreč obetal nova nahajališča rude in je vzpon
sponzoriral. 26. avgusta 1778 so se tako štirje Bohinjci prvič povzpeli
na vrh Triglava. Kljub številnim ukrepom pa Zois, ki je ni uspel
konkurirati vse cenejšemu švedskemu in angleškemu jeklu. Poleg tega so
francoske vojne še dodatno zavirale razvoj fužin. Žiga Zois je bil
primoran vse svoje obrate zapustiti svojemu nečaku Karlu, ta pa svoji
ženi Serafini, ki je končno fužine prodala Kranjski industrijski družbi.
Ta je s fužinami upravljala do velikega požara leta 1891, v katerem so
pogorele bistriške fužine. Proizvodnjo železa so po požaru prenesli na
Jesenice, s čimer se je v Bohinju končalo več kot 2500 letno obdobje
železarstva.
NASELITEV IN ŽELEZARSTVO V BOHINJU
Bohinj je zelo staro poselitveno območje.
Poljedeljstvo je bilo zmeraj bolj skromno, prebivalci so živeli predvsem
od pašništva. Travniki v dolinah so dajali dovolj sena za zimo. Da seno
v tem predelu, kjer je obilo dežja, ne bi gnilo, so si omislili kozolce,
ki so v Evropi posebnost - namreč kozolce dvojnike («toplarje«), v
katerih je obenem veliko prostora za spravljanje kmetijskega orodja.
Cela skupina takih slikovitih, rokodelsko spretno narejenih stavb stoji
ob gručasti vasi Studor v Zgornji Bohinjski dolini.
Bohinj je bil naseljen že v bronasti dobi, o
čemer pričajo arheološke najdbe. Zametki bohinjskih vasi so so
oblikovali v obdobju železne dobe, ki je hkrati tudi začetek bohinjskega
železarstva, saj so bila tu nahajališča bobovca, železove rude, ki so
omogočala preživetje številnim rodovom. Najstarejše naselbine v Bohinju
segajo v 7. stoletje pr. n. št. Na Ajdovskem gradcu (vzpetina vzhodno od
Bohinjske Bistrice)so bile izkopane številne najdbe. Tu je najdišče
poznorimske oz. zgodnjekrščanske naselbine, ki je najbolj raziskana iz
tistega časa na Slovenskem. France Prešeren je v Krstu pri Savici semkaj
postavil prizorišče zadnjega boja med Črtomirjem in Valjhunom.
Več kot 2500 let (od bronaste dobe pa vse do
konca 19. stoletja) je bilo železarstvo v Bohinju odločujoč dejavnik
razvoja. Za kakovosten uvid v železarsko obdobje Bohinja priporočamo
najem strokovnega vodnika. Ajdovski gradec, kamor je največji slovenski
pesnik postavil svojo epsko pesnitev Krst pri Savici, v kateri na svoj
pesniški način opisuje pokristjanjevanje, je tudi bogato arheološko
najdišče. Lahko bi rekli, da je Ajdovski gradec simbol železarstva v
Bohinju. In prav železarstvo je tisto, ki je bilo več kot 2500 let
odločujoč dejavnik pri razvoju Bohinja.
Železarstvo je predstavljalo ekonomsko osnovo
Bohinja. V prvem obdobju pa je bila temelj stare kulture, ki je prav
zaradi tega zaživela v Bohinju. Železarstvo in fužinarstvo se je izredno
razmahnilo v 16. stoletju. Nastali so železarski obrati v Bistrici in v
Stari Fužini. Leta 1777 je fužine kupil Žiga Zois, ki je razširil pot
prot Kranjski, kasneje skušal izboljšal tudi oskrbo fužin z rudo in tako
izboljšal položaj bohinjskih fužin. Zgradil je most čez Mostnico,
Hudičev most. Kljub številnim ukrepom, ni uspel konkurirati cenejšemu
švedskemu in angleškemu jeklu. Njegon naslednik, nečak Karel Zois in
kasneje Žena Serafina, je fužine prodala Kranjski industrijski družbi,
ki je upravljala s fužinami vse do velikega požara 1891, v katerem so
pogorele bistriške fužine. Proizvodnjo železa so takrat prenesli v
Jesenice. Tako se je končalo več kot 2500-letno obdobje železarstva.
Večji del Bohinjcev se je začelo ukvarjati s kmetijstvom in gozdarstvom.
BOHINJSKA ŽELEZNICA
Pripravljalna in gradbena dela na Bohinjski
progi so se začela leta 1900. Leta 1906 je prestolonaslednik Franc
Ferdinand slovesno odprl bohinjski predor, enega najpomembnejših
predorov na trasi nove proge, ki je povezala Srednjo Evropo z Jadranskim
morjem. Pri gradnji Bohinjske proge je sodelovalo 14.897 delavcev, ki je
gradilo številne objekte, tako predore kot mostove v soteskah Save
Bohinjke, Bače in Soče. Bohinjcem je proga odprla okno svet, ter jim po
gospodarski katastrofi, ki jih je doletela, ko so pogorele fužine v
Bohinjski Bistrici, odprla nove možnosti razvoja predvsem na turističnem
področju. Bohinjska železnica je bila najpomembnejša oskrbovalna pot
severnega dela avstroogrske pete armade. Zgradili so jo deset let pred
začetkom vojne. Promet je podnevi potekal do Podmelca, ponoči pa naprej
do Sv Lucije. Ob progi so bila številna skladišča vojaškega materiala.
Poleg potrebščin so na bojišče vozili sveže čete, z bojišča pa ranjence
in vojaške enote, ki so šle na počitek v zaledje.
Pomladi in poleti 1915 so iz Bohinjske
Bistrice v Ukanc vozile dolge kolone vpreženih voz. Voziti in nositi so
morali tudi domačini, ki so jih vojaške oblasti v ta namen mobilizirale.
Vožnja z vozovi je bila zasilna rešitev, čeprav je bilo zaposlenih
veliko ljudi in vprežne živine, je bil učinek premajhen. Zato so
zgradili vojaško konjsko železnico (Pferdefeldbahn) Bohinjska Bistrica -
Zlatorog. S prevozi so začeli pozno jeseni 1915. Vsak štiriosni vagonček
sta vlekla dva konja. Vagončki so bili odprti ali zaprti. Z vsakim so
lahko pripeljali 2,5 tone tovora - kar šestkrat več kot s terenskim
vozilom. Leta 1917, v četrtem vojnem letu, je vedno bolj primanjkovalo
konj in konjske krme. Poveljstvo se je odločilo, da železnico
elektrificira. Pri Savici so zgradili električno centralo. Tračnice so
ostale iste. Progaje imela štiri napajalne odseke s transformatorji.
Napajalna žica je bila na nosilcih, pritrjenih na obcestne drogove.
PRVA SVETOVNA VOJNA V BOHINJU
Prva svetovna vojna se je za Bohinjce začela
leta 1915, ko je Italija vstopila v vojno in se je odprla krvava soška
fronta. Bohinj je postal zbirališče vojakov in materiala za fronto med
Batognico in Mrzlim vrhom v Krnskem pogorju. Od železnice v Bohinjski
Bistrici je do Ukanca vodila ozkotirna železnica, ki so jo zgradili
konec leta 1915. Od tam so sprva vagone vlekli s konjsko vprego, leta
1917 pa so progo elektrificirali. S konji so od končne postaje tovorili
preko Komne do Bogatinskega sedla. Jeseni leta 1915 so zgradili sistem
žičnic. Tako so ves material lahko pripeljali do neposrednega zaledja
bojšča na Krnu in Mrzlem studencu. V Bohinju so bila tri vojaška
pokopališča in več barakarskih naselij.
Bohinj kot zaledje soškega bojišča
Bohinj je med prvo svetovno vojno postal
etapno območje - prehodni pas med zaledjem in bojiščem. Ker leži ob
bohinjski železnici in ker ni bil v dosegu italijanskega topništva, je
Bohinj postal zbirališče za vojake, s katerimi so krpali izgube na soški
fronti. Odtod so jih pošiljali na območje Tolmina in Krna. Jeseni 1915
se je tu zbralo več tisoč vojakov prehodnih formacij. Mnoge so šele v
Bohinju izurili za vojskovanje in jih nato poslali na bojišče. Bohinj je
služil tudi kot počivališče za ranjene in bolne vojake. Bil je
oskrbovalna pot za severni del 15. korpusa, to je 50. divizijo, ki je
zasedala fronto od Batognice do Mrzlega vrha v krnskem pogorju.
Oskrbovalni sistem je imel več členov. Po
bohinjski železnici so pripeljali vojaški material na postajo v
Bohinjski Bistrici. Na mestu sedanje lesene tovarne so bila večja
skladišča. Od tu so prevažali tovor, na začetku z vozovi in kasneje z
ozkotirno železnico do Ukanca. Od tam so ga dostavili do vznožja
Bogatinskega sedla, sprva peš in na konjih, kasneje z žičnicami. Tu je
bilo oskrbovalno mesto (Fassungsstelle), kamor so prihajali nosači
frontnih enot. Kasneje so podaljšali žičnice vse do frontne črte na
Peskih in preko doline Tolminke do Mrzlega vrha.
Ceste in poti proti Bohinju
Predvojne ceste in poti iz Bohinja proti
krnskemu pogorju niso bile kos velikemu prometu, ki je stekel ob začetku
vojne z Italijo. Ker je bila velika nuja, so poleti 1915 v zelo kratkem
času zgradili ustrezne poti. Delali so večinoma ruski vojni
ujetniki. Najvažnejša pot je vodila od Savice preko Komne in
Bogatinskega sedla do Peskov. Zahodno od Bogatinskega sedla se je od nje
odcepil krak proti planini Duple. Dolge kolone nosačev z malimi
bosanskimi konjiči so vsak dan tovorile do oskrbovalnega mesta. Nosači
frontnih enot so pritovorjeno blago odnašali v svoje enote. Vzdolž
celotne poti so postavili leseno ali žično ograjo. Na poti od Savice
proti Krnu je promet potekal nepretrgano - tudi pozimi in ob slabem
vremenu. Ustavili so ga le tedaj, ko je bila zelo velika nevarnost
plazov. Kljub temu so ob snežnih neurjih vojaki večkrat zašli s poti in
zmrznili, včasih pa umrli pod plazovi.
Vojaška pokopališča v Bohinju
Vojaško pokopališče na Rebru na Bohinjski
Bistrici ima 285 označenih grobov, kjer so pokopani umrli iz obeh
bistriških bolnic. Pokopališče so uporabljali od maja 1915 do konca leta
1917. Pokopanih je tudi deset ruskih vojnih ujetnikov, italijanskega
vojnega ujetnika so po prvi svetovni vojni Italijani prekopali. Poleti
1945 so v grob št. 7 pokopali nemškega vojnega ujetnika. Pokopališče je
bilo po prvi svetovni vojni ograjeno z leseno ograjo. Na njem je stal
večji lesen križ, leta 1995 pa so postavili kamniti spomenik. Vojaško
pokopališče v Ukancu leži tik ob cesti Zlatorog - Savica, pod spodnjo
postajo žičnice na Vogel. Tu so pokopavali večinoma padle v krnskem
pogorju, pa tudi umrle z območja Ukanca. Na pokopališču je 253 grobov.
Poleg avstrogrskih so tu tudi grobovi 17 ruskih, dveh romunskih in enega
italijanskega vojnega ujetnika ter enega civilnega nosača. Na
pokopališču na Planini na Kraju so pokopali nekaj deset ljudi. Njihovih
imen ne poznamo, menda so bili večinoma Madžari.
PLANŠARSTVO V BOHINJU
Bohinj je bil stoletja naše najmočnejše
planšarsko središče. Planšarstvo, katerega začetki segajo v 13.
stoletje, in z njim povezano sirarstvo, je skozi zgodovino predstavljalo
temelj kmetijstva v Bohinju. Premalo obdelovalnih površin, dolge zime in
kratka poletja so bili vzroki, da so se prebivalci v glavnem ukvarjali z
živinorejo. Mleko in mlečni izdelki so bili dolgo časa glavna osnova
vsakdanje prehrane. V preteklosti je delovalo približno 40 planin, ki so
danes večinoma opuščene. Razdeljene so bile na senožetne planine,
srednje planine in visoke planine. Tako so pastirji spomladi začeli
pasti na senožetnih planinah, ki so ležale najnižje. Potem so živino
gnali na srednje in visoke planine, jeseni pa v obratnem vrstnem redu
spet nazaj v dolino. Zaradi velike odvisnosti kmečkega gospodarstva od
planšarske živinoreje se je v Bohinju vse do druge polovice 20. stoletja
ohranila najstarejša oblika t.im. individualnega pastirstva.
Od maja do sredine julija so se selili
planšarji z živino na spodnje in od tu na visoke planine, jeseni pa so
se v stopnjah spet vračali v dolino. Na Uskovnici npr. so ostajali vse
do božiča. Do sredine 19. stoletja je bilo sirarstvo organizirano tako,
da je vsak majer (planšar) sam predeloval mleko v mlečne izdelke. Med
mlečnimi izdelki ima posebno mesto sir mohant, ki je še danes posebnost
v Bohinju. To je oblika planšarske organizacije, v kateri ima vsak
gospodar na planini svojo stajo in majerja - planšarja. Planšar je na
planini živel zelo preprosto. Planšarski stanovi so se razlikovali.
Stanovi na spodnjih planinah so bili pol zidani pol leseni in so imeli
posebej hlev. V višje ležečih planinah pa so bili stanovi zgolj leseni,
grajeni iz brun in pokriti s skodlami, ki so stali na podstavkih
imenovanih »kobile«. Imeli so odprto ognjišče, shrambo (mlečnico) in
skromno ležišče (medvednjek). Prelomnica v bohinjskem planšarstvu in
sirarstvu se je zgodila v 60. in 70. letih 19. stoletja. Takrat so
začeli ustanavljati sirarske zadruge. Takrat je nastal tudi sir, podoben
švicarskemu ementalcu, Bohinjski sir. Razvoj se je nadaljeval tudi v
prvi polovice 20. stoletja, kljub prvi in drugi svetovni vojni. Še v
času med obema vojnama so sirarje pošiljali na izobraževanje v Švico. Po
drugi svetovni vojni je sirarstvo počasi zamiralo. Danes pa se trudijo
za ponovno oživitev zaradi turizma.
Sirarstvo, trgovina in vloga
sirarstva pri razvoju Bohinja
Sirarstvo je bilo vse do sredine 19. stoletja
organizirano tako, da je vsak majer na planini mleko predeloval v mlečne
izdelke. V začetku maslo, kasneje skuto in sir. Te pa Bohinjci niso
uporabljali zgolj zase, ampak so z njimi tudi trgovali. Tako so maslo
prodajali v Trst, od koder so se vračali z vinom in soljo. Trgovali pa
niso samo z maslom pač, pa tudi z živino in lesenimi izdelki. Prelomnica
v bohinjskem planšarstvu in sirarstvu se je zgodila v 60. in 70. letih
19. stoletja. Zasluge za velik napredek, ki se je zgodil v tem času,
nosi takratni župnik v Bohinjski Bistrici Janez Krstnik Mesar. Na
njegovo pobudo so začeli ustanavljati sirarske zadruge. Tako je leta
1873 nastala v Bohinju prva sirarska zadruga, ki je bila prva taka
zadruga na Kranjskem. Prihod švicarskega sirarja Tomasa Hitza, ki je
večkrat prihajal v Bohinj in pomagal z nasveti, je botroval nastanku
sira, podobnega švicarskemu ementalcu, ki je dobil ime Bohinjski sir.
Pozitivni razvoj se je nadaljeval tudi v prvi polovici 20. stoletja,
kljub katastrofi prve in druge svetovne vojne. Še v času med obema
vojnama so najboljše sirarje pošiljali na izobraževanje v Švico. Po
drugi svetovni vojni so planine nacionalizirali. Bohinjci so se vseeno z
veliko vnemo lotili obnavljanja sirarn.
Planšarski muzej
Planšarski muzej je bil odprt leta 1971.
Urejen je v opuščeni vaški sirarni, zgrajeni leta 1883, kjer so leta
1967 še izdelovali sir. V sirarni so sirarski mojstri v poletnem času
skrbeli za zorenje velikih hlebov sira, ki so jih nosači vsak teden
prinašali s planin. Leta 1990 je bil muzej preurejen in vsebinsko
dopolnjen. Prikaz bohinjskega planšarstva oživljajo številni originalni
muzejski predmeti.
AJDOVSKI GRADEC
Ajdovski gradec je majhen, 585 m visok
izpostavljen grič, ki ki leži južno od železniškega mostu čez reko Savo
pred Bohinjsko Bistrico. Je zelo staro arheološko najdišče, ki
predstavlja prvobitno naselbino rudarjev in železarjev že v starejši
železni dobi (700 - 300 let pr. Kr.). Naseljen je bil tudi kasneje v
rimskem času (do 500 let n.š.). Na njem so vidni ostanki temeljev stavb,
kovačnic in topilnic železa. Arheološka izkopavanja so tod razkrila 25
grobov. Ajdovski gradec je slovenski simbol neodvisnosti in svobode
naroda. V svoji pesmi Krst pri Savici ga je opeval največji slovenski
pesnik France Prešeren. Vsako leto na Prešernov dan člani Gledališča 2B
na Ajdovskem gradcu pripravijo zanimiv kulturni dogodek, s katerim
počastijo spomin na velikega pesnika.
Ajdovski gradec, kamor je največji slovenski
pesnik postavil svojo epsko pesnitev Krst pri Savici, v kateri na svoj
pesniški način opisuje pokristjanjevanje, je tudi bogato arheološko
najdišče. Lahko bi rekli, da je Ajdovski gradec simbol železarstva v
Bohinju. In prav železarstvo je tisto, ki je bilo več kot 2500 let
odločujoč dejavnik pri razvoju Bohinja. Bohinj je bil naseljen že v
bronasti dobi, o čemer pričajo nekatere arheološke najdbe. Arheologi so
odkrili, da najstarejše naselbine v Bohinju segajo v 7. stol.pr .Kr. Na
Ajdovskem gradcu so bile izkopane številne najdbe, ki pričajo, da je bil
mali grič na vhodu v Bohinjsko Bistrico naseljen neprestano celo
tisočletje (med 6 stol. pr.Kr. in 7. stol.n.št.). Trgovanje z železom in
drugimi polizdelki je potekalo preko južnih bohinjskih hribov na
primorsko stran.
PANTZOVA ŽIČNICA
Pantzova žičnica je najstarejša še stoječa
gozdarska žičnica v Evropi. Spodnja postaja se nahaja v Soteski ob
Blatnem grabnu tik ob glavni cesti. Stara žičniška pot, ki povezuje
objekte spomeniško zaščitenega žičniškega sistema, je zanimiva tudi za
pohodnike. |
|