|

























 |
Luka Koper je edino mednarodno tovorno
pristanišče v Sloveniji, ki ga upravlja delniška družba. Zgodovina
pristanišča sega v leto 1975, ko je bilo ustanovljeno Pristanišče
Koper. Leta 1963 so pridobili status proste carinske cone, leta 1967
sledi železniška povezava Kopra z zaledjem, leta 2000 so dobili
okoljski certifikat ISO 14001 in 30-letno koncesijo za upravljanje
kontejnerskega terminala v pristanišču Trstu, leta 2006 ladijski
pretovor preseže 14 milijonov ton, leta 2008 je bila podpisana
koncesijska pogodba med državo in Luko Koper za dobo 35 let. Imajo
dva pomola, izgradnjo tretjega so preprečili okoljevarstveniki.
Pristanišče lahko sprejme ladje z nosilnostjo 180.000 ton. Družba
osnovno dejavnost opravlja v sklopu petih profitnih centrov, ki so
organizirani glede na tovor oziroma blago, ki ga sprejemajo.
Profitni centri so naslednji: PC Generalni tovori, PC Kontejnerski
in RO-RO terminal, PC Terminal za avtomobile, PC Terminal sipki
tovori in PC Evropski energetski terminal. Luka Koper nudi najbližjo
povezavo Vzhodne in Srednje Evrope s Sredozemljem, glavni blagovni
tokovi pa v pristanišče prihajajo preko Sueškega prekopa in
Gibraltarske ožine.
Pristanišče je nastalo leta 1957, tri
leta po tem, ko je postalo jasno, da je Jugoslavija izgubila cono A
in z njo Trst, razcvet pa je doživelo po letu 1967, ko je postalo
železniško povezano z zaledjem. Danes je pristanišče neposredno
povezano z evropskim železniškim in avtocestnim sistemom in ima
status mejne vstopne točke Evropske unije. Zaledje pristanišča se
razteza čez celotno srednjo in vzhodno Evropo, od Slovenije,
Avstrije, do Madžarske, Italije, Hrvaške, Češke, Slovaške, Poljske
in južne Nemčije (Bavarska, Baden-Württemberg in okolica
Frankfurta). Pretovor poteka 24 ur na dan. Celotno pristanišče ima
status prostotrgovinskega območja. Luka Koper je večnamensko
pristanišče, z 12 specializiranimi terminali: Kontejnerski in ro-ro
terminal, Avtomobilski terminal, Terminal za generalne tovore,
Terminal za sadje, Terminal za les, Terminal za minerale in rudnine,
Terminal za žitarice in krmila, Terminal za glinico, Evropski
energetski terminal, Terminal za tekoče tovore, Terminal za živino
in Potniški terminal. Morje v pristanišču je globoko od 7 do 18
metrov. Sprejme lahko ladje z nosilnostjo 180.000 ton. Ladijski
pretovor pristanišča je leta 2013 dosegel 18 milijonov ton. Leta
2002 je družba Luka Koper prejela priznanje RS za poslovno
odličnost, leta 2006 pa nagrado za uvrstitev med finaliste evropske
nagrade za poslovno odličnost fundacije EFQM.
Načrti za izgradnjo tretjega pomola so
naleteli na nasprotovanje okoljevarstvenikov, ki želijo zavarovati
ankaransko školjčno sipino, tako imenovano pokopališče školjk, kjer
živijo redke vrste hroščev in prezimuje 30 vrst ptic. Načrti, da bi
hrošče preselili v bližnji Škocjanski zatok, so prav tako
kontroverzni. Pristanišče je nastalo leta 1957, tri leta po tem, ko
je postalo jasno, da je Jugoslavija izgubila cono A in z njo Trst,
razcvet pa je doživelo po letu 1967, ko je postalo železniško
povezano z zaledjem. Danes je pristanišče neposredno povezano z
evropskim železniškim in avtocestnim sistemom in ima status mejne
vstopne točke Evropske unije. Zaledje pristanišča se razteza čez
celotno srednjo in vzhodno Evropo, od Slovenije, Avstrije, do
Madžarske, Italije, Hrvaške, Češke, Slovaške, Poljske in južne
Nemčije (Bavarska, Baden-Württemberg in okolica Frankfurta).
Pretovor poteka 24 ur na dan.
Celotno pristanišče ima status
prostotrgovinskega območja. Luka Koper je večnamensko pristanišče, z
12 specializiranimi terminali: Kontejnerski in ro-ro terminal,
Avtomobilski terminal, Terminal za generalne tovore, Terminal za
sadje, Terminal za les, Terminal za minerale in rudnine, Terminal za
žitarice in krmila, Terminal za glinico, Evropski energetski
terminal, Terminal za tekoče tovore, Terminal za živino in Potniški
terminal. Morje v pristanišču je globoko od 7 do 18 metrov. Sprejme
lahko ladje z nosilnostjo 180.000 ton. Ladijski pretovor pristanišča
je leta 2013 dosegel 18 milijonov ton. Leta 2002 je družba Luka
Koper prejela priznanje RS za poslovno odličnost, leta 2006 pa
nagrado za uvrstitev med finaliste evropske nagrade za poslovno
odličnost fundacije EFQM. Načrti za izgradnjo tretjega pomola so
naleteli na nasprotovanje okoljevarstvenikov, ki želijo zavarovati
ankaransko školjčno sipino, tako imenovano pokopališče školjk, kjer
živijo redke vrste hroščev in prezimuje 30 vrst ptic. Načrti, da bi
hrošče preselili v bližnji Škocjanski zatok, so prav tako
kontroverzni.
Stoletna povezanost Kopra z
morjem
Koper je imel v različnih zgodovinskih
obdobjih pomembno pomorsko, gospodarsko in upravno vlogo. Oglejski
patriarhi so ga že v 13. stoletju povzdignili med prva istrska
mesta, nemški cesar Konrad II. mu je podelil mestne pravice. V času
vladavine Beneške republike je Koper postal največje trgovsko
središče na istrskem polotoku, v cesarski Avstriji pa je kratek čas
celo nosil laskavi naziv »kraljevo pristanišče«. S propadom Beneške
republike, z razglasitvijo Trsta in Reke za svobodni pristanišči
(1719) ter s kasnejšim prenosom upravne in politične moči iz Kopra v
Trst se je pomen Kopra zmanjšal. Njegova pomorsko-gospodarska vloga
se je zmanjševala vse do kapitaluacije Italije in osvoboditve leta
1945. Negotovost v obdobju Svobodnega tržaškega ozemlja do leta 1954
je bila presežena s podpisom mirovne pogodbe z Italijo in sprejemom
Londoskega sporazuma.
Skupina zanesenjakov je pri iskanju novih
razvojnih vsebin Slovenske Istre pričela razmišljati o izgradnji
mednarodnega pomorskega pristanišča. Leta 1957 so pripravili
investicijski program za prvih 135 metrov obale. Nato je bilo 23.
maja istega leta ustanovljeno prvo pretovorno in skladiščno podjetje
Pristanišče Koper, ki se je pogodbeno povezalo z zadrugo
pristaniških delavcev v Izoli in Kopru. Prvi pristaniški delavci so
bili tako domačini, njihove izkušnje pa so pripomogle k organizaciji
pristaniške in špediterske dejavnosti. Avgusta 1957 je sesalni bager
Peter Klepec pričel z izkopom morskega dna na severni obali mesta,
decembra pa je Vodna skupnost začela betonirati prvi privez. Hkrati
je potekala gradnja nasipa - zapora Stanjonskega zaliva. Z novim
načinom gradnje, s poglabljanjem in nasipavanjem, so pridobili nove
operativne površine za bodoče pristanišče. Pristanišče Koper se je
vključilo v Združenje jugoslovanskih luk in oktobra 1958 prejelo
soglasje za svoj investicijski program. S tem je dobilo domovinsko
pravico razvoja med takrat že obstoječimi in uveljavljenimi
pristanišči.
Pristanišče v Kopru postane Luka
Koper
Kljub rasti uvoza se je tranzit
uveljavljal z veliko težavo, kajti blagovni tokovi so bili usmerjeni
v že uveljavljeni pristanišči Trst in Reko. Z razvojem sta se
krepili tranzitna funkcija in odprtost do drugih uporabnikov
prostora. To je pripeljalo do širšega poslovnega sodelovanja in
dolgoročnega partnerskega povezovanja pristanišča in njegovih
komitentov. Za sofinanciranje in ali lastno gradnjo zmogljivosti so
se odločila podjetja, ki so trgovala predvsem s prehrambenimi
proizvodi in lesom (Uprava silosa in skladišč SR Slovenije, Emona,
Slovenijales, Centroprom in druga).
Pomen železnice za Koper
Pospešen razvoj in povečevanje prometa
sta v še večji meri razkrila neustreznost prometnih povezav z
zaledjem. Pojavljale so se številne težave pri usklajevanju
železniških in cestnih prevozov med Koprom in Kozino, kar je
povečevalo stroške stojnin ladij, vagonov in tovornjakov. Kljub temu
se je promet v Luki Koper stalno povečeval in leta 1966 dosegel
788.616 ton. Republiško vodstvo in država nista bila naklonjena
izgradnji železniške povezave do Kopra, zato je Luka Koper raziskavo
in projekte financirala s svojimi sredstvi. Po dolgotrajnih
pogajanjih leta 1964 je Luka Koper prevzela vlogo investitorja v
novo železniško progo. Kljub težavam pri gradnji so dela postopoma
napredovala in 2. decembra 1967 je z veliko otvoritveno slovesnostjo
pričela delovati 31-kilometrska proga med Koprom in Prešnico pri
Kozini.
Rast pretovora do leta 1970
Leta 1968 je ladijski pretovor prvič
presegel milijon ton, dve leti pozneje so se količine že močno
približale dvema milijonoma. Poleg nafttnih derivatov se je povečal
tudi promet z generalnimi tovori, na kar je v veliki meri vplivalo
oživljanje gospodarske dejavnosti Slovenije. Koprsko pristanišče je
svojo dejavnost pričelo s pretovarjanjem različnih vrst blaga,
predvsem sadja, lesa, žit in krmil, generalnih tovorov ter nafte. V
začetnem obdobju so več kot polovico pretovora predstavljali
nacionalni tovori v uvozu in le 10 odstotkov v izvozu. Blago v
tranzitu je bilo namenjeno predvsem vzhodnim državam.
Rast pretovora med letoma 1970 in
1980
V tem desetletju je pretovor naraščal
počasneje in se povečal za manj kot 30 odstotkov. Razlogi so bili
velika zadolženost podjetja, stroški dela in fluktuacija delovne
sile. Povprečna letna stopnja rasti je znašala okrog 2,6 odstotka.
Začela se je specializacija in koncentracija po vrstah blaga.
Povečevale so se količine pretovora lesa, vse pogostejši so bili
tovori mineralov in rudnin. Poleg nafte so se uveljavljali tudi
drugi tekoči tovori: kemikalije, vino in rastlinsko olje. Ključna
novost so bili kontejnerji in Ro-Ro tovori, za kar je bil leta 1979
vzpostavljen tudi posebej specializiran terminal. Polovica blaga je
bila nacionalna, predvsem v uvozu, ki ga je bilo za 35 odstotkov
(brez nafte), izvoza pa za preostalih 15 odstotkov. Drugo polovico
je predstavljal tranzit za Češkoslovaško, Madžarsko in Avstrijo.
Rast pretovora med letoma 1980 in
1990
V razvojno izjemno pomembnih osemdesetih
letih se je promet več kot podvojil in polno zaživel z večino
tovorov, ki jih sprejema pristanišče tudi danes. Suhi tovori v
razsutem stanju so v tem desetletju porasli za 8-krat, pri čemer se
je posebej uveljavil promet z železovo rudo, minerali in žiti.
Pretovorili so prve večje količine avtomobilov, enega pomembnejših
tovorov prihodnosti. Leta 1990 se je začel pretovor glinice, v drugi
polovici desetletja pa se je predvsem zaradi kontejnerizacije
zmanjšal pretovor lesa in sadja. Povečal se je delež blaga v
tranzitu, kjer so prevladovali razsuti tovori za Avstrijo, s katero
je Luka Koper opravila več kot 27 odstotkov vsega pretovora.
Madžarska in tedanja Češkoslovaška imata še vedno vsaka po 10
odstotkov prometa.
Rast pretovora med letoma 1990 in
2000
S prehodom v novo tisočletje se je
izteklo dinamično obdobje devetdesetih let. Posebej uspešna je bila
druga polovica desetletja, ko so se gospodarske razmere v Sloveniji
ustalile. Pretovor se je povečal za več kot 70 odstotkov, kar je
predstavljalo okrog 8-odstotno povprečno letno stopnjo rasti. Luka
Koper je ponovno pretovorila 300 tisoč ton lesa. Večji je bil promet
z železovo rudo in s premogom, nafte je bilo skoraj 3-krat več kot v
začetku obdobja. Zelo hitro je rasel tudi promet z avtomobili in se
povečal kar za 17-krat. Konec devetdesetih so se posodobile
zmogljivosti terminala za žive živali. Nadaljeval se je pretovor
kontejnerjev, ki je predvsem zaradi nestabilnih političnih in
gospodarskih razmer v večini zalednih držav v celotnem obdobju
narasel le za 20 odstotkov. Oblikovala se je razporeditev blaga po
trgih, ki velja še danes. Približno tretjina prometa pripada
nacionalnemu trgu, ostalo pa zalednim državam. V ospredju je
Avstrija z več kot dvema milijonoma ton prometa, pomembnih 10
odstotkov pa dosega italijanski trg.
Rast pretovora po letu 2000
V šestih letih novega tisočletja se je
podvojil promet s kontejnerji, avtomobili, lesom, tekočimi tovori
(brez nafte) in žitaricami. Za več kot polovico se je povečal
pretovor generalnega blaga. Najbolj skokovito je narastel promet za
madžarski trg in presegel milijon ton. Kljub temu so s 3,5 milijona
ton ali četrtino vsega pretovora še vedno vodilni avstrijski
naročniki. Dodatno se je okrepilo tudi sodelovanje z italijanskim
trgom, ki tako predstavlja 15 odstotkov pristaniškega pretovora.
Delež prometa za potrebe nacionalnega gospodarstva je dosegel okrog
30 odstotkov. Promet je v povprečju naraščal za 7 odstotkov letno. V
letu 2006 se je pretovor že približal točki, ko bi neustreznost
železniške infrastrukture lahko vplivala na uspešno rast prometa. V
zadnjih letih je posebej pomembna rast pretovora kontejnerjev in
vozil, kar je tudi ena izmed temeljnih strateških usmeritev razvoja
družbe do leta 2015.
Vpliv pristanišča na okolje
Največji vplivi pristanišča na okolje
obsegajo problematiko hrupa, imisije prašnih delcev, svetlobno
onesnaževanje in gospodarsko izrabo omejenega obalnega pasu
slovenskega morja. Zaradi vpetosti Luke Koper v samo mestno jedro
Kopra hrup pri pretovarjanju ladij občasno doseže tudi bližnja
stanovanjska naselja. Z namenom obvladovanja in postopnega
zmanjševanja tega problema je Luka Koper v letu 2007 pričela z
neprekinjenimi meritvami hrupa na treh mejnih točkah pristanišča:
streha koprske Srednje tehniške šole, meja luškega območja v smeri
Bertokov in severna meja proti Ankaranu. Okoljsko najbolj sporen
projekt Luke Koper je pretovarjanje premoga na Evropskem energetskem
terminalu. Za zmanjšanje okoljskih vplivov, ki jih potencialno
širjenje premoga v okolico lahko prinese, je Luka Koper leta 2004
celotno deponijo premoga ogradila z 11 metrsko ograjo, ki preprečuje
direktne vplive zračnih tokov na raznašanje premoga v okolico. V
želji, da bi bili negativni učinki na okolje čim manjši, so sistemu
pregrade dodali še elektronsko voden zaprti sistem škropljenja
premoga z vodo. Učinkovitost tovrstnega sistema potruje PINT
(Primorski inštitut za narovoslovne vede), ki od leta 2001 redno
opravlja neprekinjene meritve imisij inhalabilnih delcev PM10.
Rezultati meritev so redno dostopni na spletni strani trajnostnega
portala Luke Koper.
Zgodovinske prelomnice v razvoju
Luke Koper
|
- 1957 - ustanovljeno je
pretovorno in skladiščno podjetje Pristanišče Koper.
Avgusta se je pričela gradnja prvega priveza, ob katerem
je 7. decembra 1958 pristala čezoceanka Gorica.
-
1968 - železniška
povezava Luke Koper s svojim zaledjem.
-
1979 - Zgrajen je nov
kontejnerski terminal. V tem času se pričnejo
uveljavljati terminali, ki so nastajali v sedemdesetih:
za nafto, kemikalije, sipke tovore in les.
-
1990 - Zmogljivosti
pristanišča so se povečale z naložbami na terminalu za
sipke tovore, s silosom za žitarice in terminalom za
glinico.
-
2000 - Luka Koper je bila
prvo evropsko pristanišče s celovito urejenim
poslovanjem po standardu kakovosti ISO 9001. Med
ostalimi pridobitvami izstopajo še okoljski certifikat
ISO 14001, nova garažna hiša na avtomobilskem terminalu
in vrsta naložb, ki so omogočile 8-odstotno povprečno
rast pretovora v tem desetletju.
|
|
|
|