|

























 |
Najprepoznavnejši simbol otoka je
cerkev Marijinega vnebovzetja z dolgo in pestro zgodovino,
vendar pa se za bujnim zelenjem skriva še več zanimivih otoških
zgradb, kot so zvonik, cerkev, kaplanija in proštija, mala
puščavnica ter nekaj skrivnostnih legend. Blejski otok z
Marijino cerkvico je tisti biser sredi Blejskega jezera, ki riše
eno najbolj prepoznavnih podob Slovenije. Cerkev z zlatim
glavnim oltarjem in tremi stranskimi iz črnega marmorja je
doživela več predelav, njena posebnost pa je prosto stoječi
zvonik. Do otoške ploščadi, kjer so cerkev, zvonik, mežnarija,
proštija in puščavnica vodi 99 kamnitih stopnic.O otoku obstaja
veliko legend, eno je v svojem mojstrskem delu uporabil celo naš
največji pesnik France Prešeren.
Zgodovina in arhitektura
Najprej je bilo mnogoboštvo in otok s
svetiščem poganski boginji ljubezni. Po pokristjanjevanju leta
745 so bili ljudje prisiljeni sprejeti krščansko vero in boginjo
Živo zamenjati s krščansko Marijo. Staroslovansko svetišče je
zamenjala cerkev, posvečena Marijinemu rojstvu. Da bi ljudje
molili, je bila zgrajena še mala Marijina kapela.
Leta 1465 je bila na otoku zgrajena
enoladijska gotska cerkev. Njena posebnost je bil 52 m visok
prosto stoječi zvonik, narejen iz luknjičastega kamna, ki so ga
imenovali ajdovo zrnje. Cerkev je sedanji baročni videz dobila
sredi 17. stoletja, na otoku pa so postavili tudi kapelico
Matere božje ter znamenito stopnišče, ki ga sestavlja 99
stopnic. Še danes velja običaj, da če se želi par poročiti v
cerkvici na otoku, mora ženin najprej nesti nevesto po vseh 99.
stopnicah.
Cerkev Marijinega vnebozetja
Iz časa gotske cerkve so
ohranjeni fragmenti fresk s prizori iz Marijinega življenja:
zgodba Joahima in Ane na severni steni ter prizor Marijinega
obiskovanja in prizori iz njenega odraslega življenja na južni
strani. Strokovnjaki so prepričani, da so mehko naslikane podobe
nastale pod vplivom grafičnih predlog v delavniškem krogu
Mojstra Bolfganga okoli l. 1470. V preddverju je manjši
lapidarij, kjer je shranjen celo originalni relief s Hrenovega
križa iz Ljubljane. V tlakih ladje so odprtine z arheološko
prezentacijo, kakršno si je v petdesetih letih zamislil arhitekt
Tone Bitenc s sodelavci.
Cerkev slovi po treh stranskih
oltarjih iz črnega marmorja, ki so delo ljubljanskih kamnosekov
M. Cusse in F. Ferrata. Slike v njih je naredil neznani mojster
in se nanašajo na beneško šolo 17. stoletja. Četrti stranski
oltar s konca 17. stoletja je posvečen sv. Ani, slika v njem pa
je delo Layerjeve delavnice iz Kranja. Glavni oltar z razgibano
baročno arhitekturo in bogato pozlačeno rezbarijo izvira iz 40.
let 18. stoletja. Oltarna kipa levo in desno od osrednjega
Marijinega kipa predstavljata donatorja blejske posesti Henrika
II. in njegovo ženo Kunigundo. Leseni reliefi na oltarni mizi in
tabernakelj so iz 2. polovice 19. stoletja. Pestra zgodovina
veje iz vseh kotičkov in sten cerkve Marijinega vnebovzetja!
Mnogi prihajajo sem, da izročijo Mariji svoje želje, kajti zvon
želja je še posebej priljubljen motiv za obisk cerkvice na
otoku. Do otoka, na katerem je nekoč stalo svetišče slovanske
boginje ljubezni, se je mogoče pripeljati s pletnjami.
Legenda, ki jo je uporabil, pravi da je bilo na otoku svetišče
staroslovanske boginje Žive, ki naj bi ga varovala Bogomila in
Staroslav. Strokovnjaki so rekonstruirali arhitekturni razvoj
otoške cerkve Marijinega vnebovzetja. V zgodnjem srednjem veku
je bil na mestu današnje stavbe predkrščanski, verjetno
staroslovanski kultni prostor. Na otoku so odkrili 124 grobov s
skeleti iz 9. do 11. stoletja. V tem času pa so bili narejeni
tudi temelji predromanske kapele. Verjetno gre pri tej stavbi za
sled misionarskega delovanja oglejskega patriarha Pavlina,
sodobnika Karla Velikega. Prvi sledovi briksenških oblasti na
otoku so temelji romanske kapele, na mestu predromanske.
Triladijska bazilika, katere temelji so dobro vidni in
ohranjeni, je bila najbrž zgrajena sredi 12. stoletja.
Enoladijsko gotsko cerkev z velikim prosto stoječim zvonikom so
ob južni strani zgradili leta 1465, ko je prvi ljubljanski škof
Sigmund Lamberg posvetil novi prezbiterij in glavni oltar.
Prosto stoječi zvonik je prav tako posebnost,
saj kaže značilen vpliv beneške šole. Sam zvonik je visok 52 m,
zanj pa je značilen tudi gotski obok nad vhodom in pa kamen, ki
se mu reče ajdovo zrnje in ima veliko luknjic, iz katerega je
bil obok v 14.-15. stoletju tudi narejen. Sredi 17. stoletja so
na mestu gotske cerkve sezidali podložno, banjasto obokano
zgodnjebaročno cerkev, ki so jo leta 1685 prezidali.
Trije stranski oltarji iz črnega marmorja so delo ljubljanskih
kamnosekov M. Cusse in F. Ferrata. Slike v njih je naredil
neznani mojster in se nanašajo na beneško šolo 17. stoletja.
Četrti stranski oltar, posvečen sv. Ani je s konca 17. stoletja,
slika v njem pa iz Layerjeve delavnice v Kranju. Glavni oltar z
razgibano baročno arhitekturo in bogato pozlačeno rezbarijo
datira v 40. leta 18. stoletja. Oltarna kipa predstavljata
donatorja blejske posesti Henrika II. in njegovo ženo Kunigundo.
Leseni reliefi na oltarni mizi in tabernakelj so iz 2. polovice
19. stoletja.
Posebna znamenitost otoške cerkve pa je zvon želja,
ki privlači mnogo turistov in je bil izdelan leta 1534 v Padovi;
izdelal ga je F. Patavino. Zvonovi v zvoniku so iz 1. polovice
18. stoletja. Druge zgradbe in pa obzidje, ki varuje zgradbe na
platoju so dobile končno obliko v 17. stoletju. Leta 1655 je
nastalo monumentalno stopnišče z 99 kamnitimi stopnicami, ki
vodijo na vrh otoka. Cerkev je bila leta 1972 restavrirana.
Vodnjak na otoku je bil urejen leta 1888. Uredil ga je
Windischgraetz, v spomin princesi, ki je umrla zelo mlada. Ta
voda je iz naravnega izvira in je pitna.
Še pred pokristjanjevanjem je bilo na otoku slovansko svetišče -
tempelj boginji Živi, ki je bila boginja ljubezni. Po
pokristjanjevanju leta 745 so bili prisiljeni zamenjati
mnogoboštvo za krščansko vero. Nato so boginjo Živo zamenjali s
krščansko različico Marijo. Ob 99 stopnicah so na levi strani
zgradili še malo Marijino kapelo, kjer so ljudje prav tako lahko
molili. Na zelenici pred cerkvijo pa se nahaja tudi kip Marije
Magdalene, ki se je ukvarjala z najstarejšo obrtjo na svetu in
je njena prisotnost na tem kraju nekoliko vprašljiva, saj je bil
otok stoletja romarska pot.
Takoj ko prispemo na vrh stopnic, se na naši levi nahaja stavba,
v kateri je nekoč živel mežnar. Naprej od mežnarije se nahaja
proštija. Na proštiji je zelo zanimiv grb, ki je sestavljen iz
dveh delov. Levi del, na katerem je ovca s križem, predstavlja
grb briksenških škofov (leta 1842 so briksni prepustili cerkev
ljubljanskim škofom), desni del grba pa je grb le enega od
škofov, ki je bil tu. Štirje cofasti vozli okoli freske–grba, pa
predstavljajo, da je bil to škof. Na otoku je 124 grobov iz 9.
in 10. stoletja, 450 let pa se na otoku že nahaja zvon želja.
Cerkev je pred uničevanjem rešilo dejstvo, da je denarno
podpirala osnovno šolo, ki je bila ena izmed prvih pri nas.
Cesar Jožef II. je tako sovražil cerkve in samostane, da jih je
na naših tleh ogromno zaprl ali pa tudi podrl, dokler sam papež
ni prosil, naj odneha. Leta 1809 je Bled padel pod Francoze in
ker je Francozom kmalu pričelo primanjkovati denarja, so
okoliškim kmetom pobrali seno, pobrali so tudi zvonove z otoka,
razen zvona želja.
Legende o Blejskem otoku
Krst pri Savici
O otoku obstaja veliko legend, eno je
v svojem mojstrskem delu uporabil največji slovenski pesnik
France Prešeren. Zgodba pravi, da je bilo na otoku svetišče
staroslovanske boginje ljubezni Žive, ki sta ga varovala
svečenik Staroslav in njegova hčerka Bogomila. Ko je otok
obiskal vodja poganov Črtomir, sta se z Bogomilo zaljubila. V
bojih med pripadniki krščanske in poganske vere je Bogomila v
strahu za Črtomirovo življenje prevzela krščansko vero in ostala
z očetom pri novi cerkvi. Kasneje je krščanstvo prevzel tudi
Črtomir in postal misijonar.
Legenda o potopljenem
zvonu
Tako imenovani »zvonček želja« je leta
1534 vlil Franziskusu Patavinus v italijanski Padovi. Legenda
pravi, da je takrat na blejskem gradu živela mlada,
neutolažljiva vdova. Moža so ji ubili razbojniki in njegovo
truplo vrgli v jezero, zato je zbrala vse svoje srebro in zlato
ter dala vliti zvon za kapelo na otoku. Vendar zvon tja ni
nikoli prispel, saj ga je hud vihar potopil z ladjo in čolnarji
vred. Pravijo, da se še dandanes v jasnih nočeh oglaša iz
globin. Obupana vdova je po tej nesreči prodala vse svoje imetje
in odšla v samostan v Rimu. Po njeni smrti je papež posvetil nov
zvon in ga poslal na blejski otok. Kdor s tem zvonom pozvoni in
svojo željo sporoči usmiljeni »gospe z jezera«, se mu želja
izpolni.
|
|