|
|
Mali grad
Mali grad, ki leži na manjšem skalnem griču
nad starim delom Kamnika, je morda najbolj opazna znamenitost mesta. Kot
kažejo arheološke najdbe, je bil grič pomemben že pred časom antike, saj
je bilo takrat na njem kultno središče. Mali grad je bil prvič omenjen
leta 1202, sezidan pa je bil že veliko prej, predvidoma v 11. stoletju.
Z Malim gradom je povezana najbolj znana kamniška legenda o lepi
Veroniki in njeni tragični usodi. Od gradu je danes ostala le romanska
kapela, ki jo obdajajo razvaline. Kapela sodi med najpomembnejše in
najstarejše romanske spomenike v Sloveniji in Evropi. V notranjosti
kapele so ostanki fresk iz obdobij Gotike in Baroka.
Mayerjeva palača
Josip Mayer, ustanovitelj znane ljubljanske
lekarniške rodbine, je zgradil dve predmestni hiši, ki sta stali na
začetku Trubarjeve ceste. V eni izmed njiju je bila že leta 1809 lekarna
Pri zlatem jelenu. Po potresu jih je bilo treba porušiti.
Stanovanjsko-trgovsko palačo je narisal arhitekt Ferdinand Hauser v
letih 1896–97, gradilo je podjetje Gustav Tönnies, načrt in izvedbo
fasade pa je podpisal Filip Supančič. Stavba je zgrajena v
neorenesančnem stilu. Mayerjeva palača je bila ob koncu 19. stoletja ena
največjih in najbogatejše oblikovanih zasebnih palač v Ljubljani. Že
pred prvo pa do druge svetovne vojne je bila v njej zelo priljubljena
kavarna Valvasor, pozneje Prešeren.
Med Hribarjevim nabrežjem in Wolfovo ulico je
prvotno stala dvonadstropna hiša, ki jo je dal zgraditi med letoma 1751
in 1754 trgovec Ludovik pl. Reya. Zamenjalo se je več lastnikov, v njej
je ves čas delovala strojarska obrt. Leta 1856 je v delu hiše Peter
Lassnik odprl gostilno, nato pa še trgovino. Po njem je kasneje hiša
dobila tudi ime. Emerik Mayer je staro hišo podrl in leta 1937/38 na
njenem mestu zgradil novo. Mestni gradbeni urad je investitorju postavil
pogoje, ki so izhajali iz predlogov leta 1937 razpisanega natečaja za
regulacijo Prešernovega trga. To je pomenilo da mora višino prilagoditi
glavnemu vencu frančiškanske cerkve, ravno zaključiti proti trgu,
postaviti v zazidalno linijo prejšnje hiše, fasado pa prilagoditi
arhitektonskemu značaju trga in jo obdelati v kamnu. Načrt je izdelal
arhitekt Stanislav Rohrman. Zaradi omenjenih pogojev je zunanjost bolj
klasična, notranost pa je oblikoval moderno. Železobetonska skeletna
konstrukcija je omogočila enoten prodajni prostor, ki je obsegal celotno
pritličje in prvo nadstropje. V prvo nadstropje se pride po centralnem
stopnišču na obodno galerijo, preko katere je prodajni prostor tudi
osvetljen. V zgornjih nadstropjih štirinadstropne stavbe so bila najprej
najemniška stanovanja. Glavna fasada je v pritličju postavljena na
stebre. Za njimi je pokrit hodnik, iz katerega vodi glavni vhod v
trgovino in povezuje Wolfovo ulico s Hribarjevim nabrežjem. V vsakem
nadstropju so štiridelna, s stebri ločena okna, v tretjem nadstropju pa
polkrožno zaključena. Streha je ravna z delno izstopajočim konzolnim
vencem. Fasada je do prvega nadstropja izdelana v umetnem kamnu
travertinu, zgornja nadstropja pa so ometana.
Mesarski most
Mesarski most je ljubljanski most ljubezni.
Nešteti zaljubljenci so na njem s ključavnicami simbolično zaklenili
svojo ljubezen in nato ključe odvrgli v reko Ljubljanico, ki teče pod
njim. Mesarski most, zgrajen leta 2010, povezuje Plečnikovo tržnico in
Petkovškovo nabrežje in stoji na mestu, kjer je pred skoraj 100 leti
gradnjo mostu predvidel že arhitekt Jože Plečnik. Njegova zasnova je
deloma umetniška, saj most zaznamujejo kipi priznanega sodobnega
slovenskega kiparja Jakova Brdarja. Ker je most umeščen v središče
nekdanjih mesarskih lop na tržnici, skulpture na svojski način
pripovedujejo to zgodbo. Zanimive so tudi manjše skulpture drobnih
deformiranih bitij na ograji mostu. Na Petkovškovem nabrežju most
označuje velik kip Prometeja, miniature na ograji pa hudomušno
namigujejo na dogajanje v tržnih lopah.Nasprotje med srhljivimi
Brdarjevimi skulpturami in "ključavnicami ljubezni" je dejansko ena
najbolj svojevrstnih med številnimi romantičnimi zgodbami Ljubljane.
Mestna hiša (Magistrat, Rotovž)
Mestna hiša, imenovana tudi Magistrat ali Rotovž, danes sedež Mestne
občine Ljubljana, je bila zgrajena v poznem 15. stoletju. Stavbenik je
bil Peter Bezlaj. Sedanjo podobo je dobila med letoma 1717 in 1719, ko
jo je dozidal ljubljanski stavbenik Gregor Maček st. po načrtih Carla
Martinuzzija. Kasneje so stavbo večkrat prezidavali, najbolj temeljito
po načrtih Svetozarja Križaja leta 1963. Pročelje stavbe odraža beneški
vpliv. V preddverju sta ohranjena še poznogotska plošča z grbom, ki je
ostanek stare stavbe, in kip Herkula z levom iz poznega 17. stoletja, ki
je nekoč stal na Herkulovem vodnjaku sredi Starega trga. V arkadah
dvorišča je nameščen tudi Narcisov vodnjak, delo Francesca Robbe, ki je
sprva stal na gradu Bokalce. Ob stopnišču je spomenik županu Ivanu
Hribarju (1851 - 1941). V Mestni hiši so na ogled naslednji razstavni
prostori: Stekleni atrij, Zgodovinski atrij, Osrednji in Desni atrij.
Osnovni namen razstavišč so predstavitve projektov Mestne občine
Ljubljana. V njih pa so na ogled tudi umetniške razstave organizirane v
okviru mednarodnih in medmestnih sodelovanj ter individualne in
skupinske razstave že uveljavljenih ali ljubiteljskih ustvarjalcev.
Mestna hranilnica
Mestna hranilnica ljubljanska je bila ustanovljena leta 1882. Bila je
prva slovenska bančna ustanova in obenem prva konkurenca nemški Kranjski
hranilnici, ki je bila dotlej najpomembnejša v mestu. Načrte za
poslopje, zgrajeno v letih 1903 in 1904, je izdelal Josip Vancaš
(1869-1933), sarajevski arhitekt, ki je znan po številnih pomembnih
zgradbah v Sarajevu, Zagrebu in Ljubljani. Tu je poleg Mestne hranilnice
zgradil še Ljudsko posojilnico in hotel Union na Miklošičevi ulici, ki
sodita med najpomembnejše secesijske stavbe v mestu. Na secesijskem
pročelju stavbe najbolj izstopa nadstrešek iz stekla in kovanega železa
v obliki razprtih cvetnih listov, ki je skromnejša različica vhodnega
nadstreška Urbančeve hiše. Nad vhodom je ohranjen edini avtentični
secesijski izvesek v Ljubljani. Fasado krasita kipa, alegoriji trgovine
in proizvodnje. Bančna dvorana v prvem nadstropju je ena redkih
secesijskih notranjosti v Ljubljani. V njej so ohranjeni štukaturni
okras z enakimi motivi kot na pročelju, avtentični lestenci in kosi
prvotnega pohištva. Jedkana stekla in preostala notranja oprema so bili
izdelani kasneje.
Mestni muzej Ljubljana
Mestni muzej Ljubljana domuje v Turjaški palači, arhitekturnem
spomeniku, ki hrani večtisočletno kulturno dediščino ljubljanskega
prostora - od 4500 stare prazgodovinske koliščarske naselbine do
današnje privlačne prestolnice Slovenije, od antičnega mesta Emona do
sedanjega gospodarskega, političnega, upravnega in ustvarjalnega
središča. Mestni muzej Ljubljana skrbi za ohranjanje, preučevanje in
popularizacijo ljubljanske zgodovine in kulturne dediščine. Zbirka
muzeja obsega več kot 200.000 enot iz več tisočletne dediščine, kamor
sodi tudi najdba 5200 let starega najstarejšega lesenega kolesa z leseno
osjo na svetu ter okoli 40.000 leta stara lesena puščica. Pod sodobno
prenovljeno renesančno palačo se nahaja rimska cesta iz 1. stoletja, na
ogled pa vabijo stalna razstava Obrazi Ljubljane, občasne razstave ter
številni dogodki, delavnice, koncerti, predavanja in vodstva namenjena
družinam in odraslim.
Ogled stalne in občasnih razstav v Turjaški palači lahko obiskovalci
sklenejo s postankom v muzejski kavarni in z nakupom spominka v muzejski
trgovini. V toplejši polovici leta pa so obiskovalci vabljeni tudi na
arheološko krožno pot v središču Ljubljane, poimenovano Arheološki park
Emona. Razstava Obrazi Ljubljane je odsev Ljubljane kot življenjskega
prostora, gospodarskega, političnega, upravnega in ustvarjalnega
središča. Pripoved o življenju Ljubljane in njenih prebivalcev teče
skozi zaokrožene tematske sklope iz različnih časovnih obdobij. Izbrane
podobe mesta se vrstijo v različnih tematskih sklopih. Obisk razstave z
otroki je prijetnejši s posebnimi otroškimi vodniki. Prilagojeno za
osebe s posebnimi potrebami.
Krožna arheološka pot po rimski Ljubljani v celoto povezuje deset
antičnih spomenikov nekdanjega rimskega mesta Emona. Krožna pot
vključuje ogled arheoloških parkov Emonska hiša in Zgodnjekrščansko
središče ter Rimskega zidu z nekaterimi najlepše ohranjenimi ostanki
rimskih hiš, krstilnih bazenčkov ter obrambnih zidov. Spomeniki na poti
po rimski Ljubljani so opremljeni z razlagalnimi tablami in QR kodami za
dostop do dodatnih zvočnih in slikovnih vsebin z vašim pametnim
telefonom. Turjaška oziroma palača deželnih knezov Auerspergov naj bi
bila zgrajena leta 1642, sestavili so jo iz več starejših meščanskih
hiš. Kasneje so jo večkrat obnavljali. Njeno pročelje krasijo pilastri
ter klasicističen vhodni portal, stavba ima tudi baročno arkadno
dvorišče. Leta 2004 je bila popolnoma prenovljena in preurejena v
sodobno muzejsko razstavišče.
Mestni trg
Mestni trg je bil od 12. stoletja naprej eno od središč srednjeveškega
mesta. Ko so bile številne srednjeveške stavbe porušene v potresu leta
1511, so jih nadomestile renesančne in kasneje baročne, ki še danes
zaznamujejo podobo trga. Najbolj znana med njimi je stavba Mestne hiše.
Pred njo stoji znameniti Robbov vodnjak. Med letoma 1743 in 1751 ga je
izdelal Francesco Robba. V sklop Magistrata sodita še sosednji stavbi,
ki so ju za svoje potrebe kupile mestne oblasti v 17. in 18. stoletju.
Hiša Mestni trg 2 je nekoč pripadala ugledni družini Dolničar. Njeno
pročelje je bilo preurejeno okrog leta 1780. Mestni trg zaznamuje še
vrsta zanimivih hiš, med njimi Hamanova hiša, v kateri je danes Mestna
galerija, Lichtenbergova hiša s pročeljem iz leta 1540, okrašenim z
reliefi kiparja Osbalta Kittla ter s stopniščem iz srede 18. stoletja,
Skobernetova hiša s fasado iz istega časa, Rakovčeva in Obrezova hiša,
deli arhitekta Matije Perskyja, ter najvišja Souvanova hiša z empirsko
fasado. Reliefi na njej ponazarjajo umetnost, trgovino in poljedelstvo.
V 17. stoletju jo je zasnoval Francesco Coconi.
Miklošičev park
Slovenski trg je po potresu leta 1895 dala urediti mestna občina,
projekt je finančno podprla vlada na Dunaju. Načrte za ureditev trga je
leta 1900 napravil Maks Fabiani. Zamislil si je enotno arhitekturno
zasnovo trga z enako visokimi stavbami, na vogalih poudarjenimi s
stolpički, kar je ustrezalo želji takratnega župana Ivana Hribarja, da
Ljubljano po potresu prenovi po vzoru Prage. V središču trga so uredili
park. Prvotna ureditev parka je bila izvedena po načrtih Vaclava
Hejnica, češkega vrtnarja, ki je prišel v Ljubljano z Dunaja, da bi
okrasil mesto za obisk cesarja, nato pa je ostal in bil imenovan za
mestnega vrtnarja. Večina stavb na trgu je bila zgrajenih med letoma
1900 in 1907.
Moderna galerija
Moderna galerija je ljubljanska osrednja galerija slovenskih likovnih
del 20.stoletja. Stavbo je zasnoval arhitekt Edvard Ravnikar, dograjena
pa je bila leta 1948. Denar za objekt je darovala družina Hribar,
pobudnik mecenstva je bil Izidor Cankar. Moderna galerija je istočasno
tudi muzej moderne in sodobne umetnosti (del zbirke je v novem MSUM,
Muzeju sodobne umetnosti na Metelkovi v Ljubljani), ki jo raziskujejo in
v galeriji predstavljajo ob stalni zbirki nove umetniške prakse v
povezavi s kontekstom. Pri svojem delu kuratorji izhajajo iz specifičnih
kulturnih, zgodovinskih in geopolitičnih okoliščin. Povezujejo
nastajanje umetnosti med nacionalnim in mednarodnim ter med lokalnim in
globalnim okoljem. Redno pripravlja tudi monografske razstave pomembnih
slovenskih ustvarjalcev od impresionistov do sodobnih umetnikov (Lojze
Spacal, L. Dolinar, Janez Bernik, Zoran Mušič, Metka Krašovec, Lujo
Vodopivec). Sedanji čas zahteva, da deluje tudi kot most med kulturnimi
območji Evrope in Ne-Evrope. Več desetletij je bila matična hiša
Mednarodnega grafičnega bienala. Zbrala je več zbirk, kot so: Nacionalna
zbirka slovenske umetnosti 20. stoletja in Mednarodna zbirka Arteast
2000+,-7 Grehov (komunizma). Delo z zbirkami omogočajo; knjižnica,
informacijski center, arhiv, fotoarhiv moderne in sodobne umetnosti.
Deluje na dveh lokacijah: Moderna galerija, Cankarjeva 15 in MSUM,
Maistrova 3 (Metelkova 22) v Ljubljani. V njenem sestavu je bila veliko
let tudi Mala galerija na Slovenski cesti v Ljubljani.
Moderna galerija je prvo pomembnejše zgrajeno delo arhitekta Edvarda
Ravnikarja. Načrtovana je bila v obdobju, ko je sodeloval pri
načrtovanju Plečnikove NUK, še pred odhodom v Pariz k Le Corbusierju. To
zgodnje Ravnikarjevo delo delno še sledi klasicističnim principom Jožeta
Plečnika: stavba je osno simetrična in ima zvišan osrednji volumen, v
katerega je umeščena do prenove poudarjena glavna razstavna dvorana.
Ostale dvorane različnih velikosti so razmeščene v obeh stranskih krilih
ter zenitalno osvetljene. Glavni vhod, ki je v visokem pritličju,
poudarja široko vhodno stopnišče, prekrito z monumentalnim baldahinom.
Pročelje je, podobno kot pri NUK obloženo z različno obdelanimi, vendar
belimi kamnitimi ploščami. Okna, ki so vtopljena v ravnino fasade, so
uokvirjena z umetnim kamnom. Kamniti stebri, ki okenske odprtine delijo
po sredini še poudarjajo videz monumentalnosti. Bazen, vodno zrcalo pred
vhodom je bil preurejen; na zelenici stojijo posamezni kipi iz
galerijske zbirke.
Mostec
Mostec, ki leži na severozahodnem pobočju Rožnika ob Večni poti in v
neposredni bližini Živalskega vrta, je ena najbolj priljubljenih
rekreacijskih točk v Ljubljani. Obiskovalcem ponuja sprehajalne poti po
prijetnem gozdnatem terenu, sodobno opremljeno trim stezo, več pohodnih
poti, ki vodijo na Rožnik ter bližnji Šišenski hrib, in možnost oddiha v
gostišču ob smučarskih skakalnicah Smučarskega kluba Ilirija. Iz Mosteca
ni daleč do Cankarjevega vrha na Rožniku, nekatere pohodne poti pa prek
pobočij Rožnika vodijo tudi do parka Tivoli in središča mesta. Poti
večinoma niso označene, zato svetujemo hojo po tistih, ki so bolj
uhojene. Gostišče Rekreacijskega društva Mostec obiskovalcem ponuja
pijačo in prigrizke, ob njem so nameščene telovadne naprave in igrišče
za otroke, na voljo pa so še balinišče, igranje badmintona in namiznega
tenisa. Iz Mosteca na nasprotni strani Večne poti pridete do Koseškega
bajerja in od tam na Pot spominov in tovarištva, ki obkroža celotno
mesto. Del Poti spominov in tovarištva, ki vodi od Koseškega bajerja do
Viča, velja za enega od najlepših. Ob njem so postavljene tudi telovadne
naprave na prostem.
Muzej Bogenšperk
Grad Bogenšperk velja za enega lepših slovenskih gradov in enega
najpomembnejših kulturnih spomenikov na Slovenskem. Sezidan je bil v
prvi polovici 16. stoletja, leta 1672 pa ga je kupil znameniti slovenski
polihistor in znanstvenik Janez Vajkard Valvasor (1641-1693), ki je v
njem napisal svoje najbolj znano delo Slava vojvodine Kranjske (1689). V
grajskem muzeju so poleg Valvasorjeve delovne sobe, tiskarne in osrednje
slovenske geodetske zbirke na ogled še zbirke, posvečene vraževerju,
slovenskim nošam, lovu in kamninam.
Muzej sodobne umetnosti
V Muzeju sodobne umetnosti (MSUM) so na ogled izbrana dela iz zbirke
sodobne umetnosti, ki združuje dela iz mednarodne zbirke Arteast 2000+
ter nacionalne zbirke MG+MSUM. Mednarodna zbirka Arteast 2000+ temelji
na dialogu med deli ključnih zahodnih in vzhodnoevropskih avantgardnih
umetnikov. Muzej med drugim predstavi tudi vrsto pomembnih, a dolgo
neznanih ali prezrtih umetnikov iz Vzhodne Evrope. Koncept muzeja je
dinamičen in temelji na stalnem prepletanju postavitev iz osnovne zbirke
Arteast 2000+ z občasnimi razstavami, interaktivnimi umetniškimi
projekti in instalacijami. Muzej se ponaša tudi z obsežno knjižnico, ki
ponuja 66.000 knjig, razstavnih katalogov, strokovnih revij in časopisov
na temo sodobne umetnosti.
|
|