|































|
Cerkev Marije pomočnice
Nemški križarski viteški red oziroma t.i.
Križniki so se na rob ljubljanskega Novega trga naselili že v 13.
stoletju, a od njihove prvotne cerkve, ki je stala tam, se je ohranilo
le nekaj spolij, med njimi znameniti relief Krakovske Madone z njenega
glavnega portala (ustvarjen med letoma 1265 in 1270), ki ga hrani
Narodna galerija. V letih 1714–1715 je novo cerkev zgradil eden vodilnih
beneških arhitektov tistega časa Domenico Rossi, kar priča, da je bila
edina križniška cerkev na slovenskih tleh za viteški red, pa tudi za
cesarski dvor, ki je daroval notranjo opremo, izrednega pomena. Na
stranskih oltarjih sta sliki dvornih slikarjev Martina Altomonteja in
Antona Schoonjansa. Sliko na glavnem oltarju, ki je kasneje (v 19.
stoletju) zgorela, je naslikal Johann Michael Rottmayr. Leta 1859 jo je
nadomestilo delo dunajskega slikarja Hansa Canona.
Cerkev Marijinega oznanenja
Cerkev Marijinega oznanjenja (pogosteje kar
Frančiškanska cerkev) je ena izmed najbolj obiskanih ljubljanskih
cerkva, morda tudi zaradi svoje lokacije (Prešernov trg). Je samostanska
cerkev zraven stoječega frančiškanskega samostana in župnijska cerkev
župnije Ljubljana - Marijino oznanjenje. Zgrajena je bila v letih med
1646 in 1660 na mestu starejše cerkve sv. Martina, ki so jo zgradili
avguštinci. Temeljni kamen je položil ljubljanski škof Tomaž Hren leta
1628, v istem letu je bila tudi posvečena. Leta 1645 so avguštinci v
požaru hudo poškodovano cerkev podrli in že leto zatem začeli graditi
novo. Ustanovil jo je Konrad baron Ruessenstein, ki je v volilu zapisal,
da se zgradi nova cerkev in posveti Marijinemu oznanjenju, v njej pa
uredi kapelico po zgledu Marijine cerkve v Loretu. Kapela je bila
posvečena leta 1669, cerkev pa leta 1700, posvetil jo je knezoškof
Sigmund Krištof grof Herberstein. Ob koncu 18. stoletja je bil z
jožefinskimi reformami avguštinski red ukinjen, v cerkev in samostan pa
so se naselili frančiškani, ki imajo v posesti celoten kompleks še
danes. Zvonika sta bila postavljena šele leta 1719. 1785 je bila pri
cerkvi ustanovljena predmestna župnija Marijinega oznanjenja.
Cerkev je zasnovana kot zgodnjebaročna
enoladijska bazilika z dvema vencema stranskih kapel. Fasada je obrnjena
proti reki, členijo pa jo mogočni pilastri. Srednji del fasade se dviga
nad stranska in je zaključena s trikotnim čelom, ki ga na obeh straneh
podpirata dve voluti. Do vhoda vodi triramno stopnišče, ki je bilo
izvedeno ob regulaciji trga v prvi polovici 19. stoletja. Srednja in
stranski rami so polkrožne iz z ograjo ter zasaditvijo zapirajo prostor
med ramami. Leta 1858 je bila cerkvena fasada popolnoma prenovljena in
poslikana z Goldensteinovo fresko. Leta 1883 so jo zamenjali z Wolfovo.
Potres je cerkvi bolj ali manj prizanesel, zato prenova ni posegla v
njeno osnovno obliko. Baročni glavni oltar je izdelal Francesco Robba;
stranske kapele in strop je v 19. stol. okrasil s freskami najprej
Matevž Langus, v 30. letih 20. stol. pa je strop na novo poslikal
impresionist Matej Sternen. Poleg cerkve stoji frančiškanski samostan z
vrtom, stisnjenim med Prešernov trg, Čopovo in Nazorjevo ulico. V
samostanu je znamenita knjižnica.
Cerkev svetega Florjana
Cerkev sv. Florijana so postavili ljubljanski
meščani v spomin na veliki požar na Starem in Gornjem trgu leta 1660.
Zgradili so jo po letu 1672. Leta 1774 je pogorela in je bila po tem
večkrat obnovljena. Današnjo podobo je cerkvi dal Jože Plečnik, ki jo je
prenovil v letih 1933 in 1934. V nišo, kjer je bil včasih vhod, je
postavil kip sv. Janeza Nepomuka, ki ga je leta 1727 za kapelico ob
mostu čez Savo v Črnučah izklesal Francesco Robba. Plečnik je ob obnovi
cerkve uredil tudi njeno okolico in pešpot, ki vodi na Ljubljanski grad.
Nad vhodom v cerkev je velika freska Marije pomočnice, ki jo je ob koncu
18. stoletja naslikal Janez Potočnik. Nad fresko sta niši s kipoma Karla
Velikega in Sv. Karla Boromejskega. V zid nad teraso je vzidana glava
emonskega meščana, ki domnevno izvira iz rimskih časov. Notranjost
cerkve z oltarji in slikami svetnikov je še opremljena v baročnem slogu.
Cerkev svetega Jakoba
Cerkev sv. Jakoba so v letih 1613 do 1615 na
mestu starejše gotske cerkve sezidali jezuiti ob svojem samostanu, v
katerem so delovale prve ljubljanske visoke šole (študij teologije,
filozofije, medicine in glasbe). Okrog leta 1701 so dvoransko
zgodnjebaročno cerkev temeljito predelali. Glavni oltar in kipe na njem
je med letoma 1728 in 1732 izklesal Francesco Robba. Kipar je imel svoje
bivališče blizu cerkve. Po potresu leta 1895 so morali podreti oba
cerkvena zvonika. Namesto njiju so postavili novega, ki je najvišji v
Ljubljani. Cerkvi je bila v letih 1667–1670 prizidana osmerokotna
kapela sv. Frančiška Ksaverija, zgrajena po beneških zgledih in okrašena
z razkošnimi štukaturami. V njej je znamenit oltar, zgrajen v letih
1709–1720 s kipi nadangelov Paola Groppellija ter kipoma Evrope in
Afrike, ki sta delo Jacopa Contierija. Kamnite oltarje v drugih,
stranskih kapelah so opremili beneški kiparji Angelo Putti, Jacopo
Contieri, Francesco Rottman in Francesco Robba. Med slikami na oltarjih
posebej izstopa delo Franca Karla Remba, Smrt sv. Jožefa. Ko je stavba
jezuitskega kolegija pogorela, je na njenem mestu nastal trg, na katerem
stoji Marijin steber iz let 1681–1682 s kipom salzburškega umetnika
Wolfa Weisskirchnerja. Steber je bil postavljen v zahvalo, ker so Turki
prizanesli deželi. Na sedanje mesto ga je dal prestaviti arhitekt Jože
Plečnik, ki je leta 1927 prenovil trg in dodal krogle ob robu ter
zasaditev na gornji strani. Kasneje je ob trgu Boris Kobe oblikoval
preboj Rožne ulice z lokom nad cesto.
Cerkev svetega Mihaela
Cerkev, ki jo je arhitekt Jože Plečnik gradil v letih od 1937 do 1940,
je ena njegovih najizvirnejših stavb. Stavba je na zunaj preplet kraške
cerkve (zvonik na preslico) z elementi grškega templja. Zaradi
močvirnega terena stoji na pilotih, njena konstrukcija je deloma lesena.
Skozi vitki in prevotljeni zvonik vodi v cerkev zanimivo oblikovano
stopnišče. Cerkev je bila zaradi varčevanja zgrajena iz cenejših
materialov. Štirje z geometričnim okrasjem poslikani nosilni stebri so
narejeni iz obdelanih betonskih kanalizacijskih cevi. Razen teh stebrov
je celotna notranjost izdelana iz lesa in zato deluje izrazito domače.
Les so darovali kmetje iz okoliških vasi. Posebej zanimiva sta oltar ter
pevski kor, oblikovan po zgledu kmečkega ganka. Zasnova cerkve je sicer
izpeljana iz osrednje ideje Narodne in univerzitetne knjižnice:
stopnišča s poprek ležečo čitalnico, pri notranjosti se je arhitekt
nekoliko zgledoval po japonskih šintoističnih templjih. Cerkev je bila v
marsičem projekt cele Plečnikove družine. Arhitektov nečak Karel
Matkovič je bil duhovnik, ki je služboval v njej in je tudi naročil
njeno gradnjo. Poleg njiju sta bila z gradnjo povezana še Plečnikov brat
Andrej, ki je financiral večino zidave, iz zapuščine brata Janeza so
kasneje poravnali še zadnje dolgove.
Cerkev svetega Petra
Med baročnimi spomeniki, ki so na robu starega mestnega jedra, izstopa
župnijska cerkev sv. Petra, sedež ljubljanske pražupnije. Cerkev je bila
prvič omenjena leta 1262. Na njenem območju je že v staroslovenski dobi
stalo pokopališče, kasneje, v romanski dobi, so ob njej postavili
kostnico. Cerkev naj bi bila leta 1358 prezidana, leta 1472 so jo
zažgali Turki. Po načrtu tržaškega arhitekta Giovannija Fusconija so v
letih 1729 do 1733 zgradili novo, baročno cerkev. Pročelje, ki je bilo
zasnovano po beneških zgledih, so pred drugo svetovno vojno povsem
predelali (arhitekta Ivan in Helena Vurnik), notranjščina pa je kljub
nekaterim prezidavam ohranila baročno podobo. Ogledati si velja predvsem
freske ljubljanskega slikarja Franca Jelovška iz začetka 30. let 18.
stoletja in vrsto oltarnih slik njegovega sodobnika Valentina
Metzingerja ter številne nagrobnike.
Cerkev svete Trojice
Uršulinska cerkev svete Trojice, uradno Župnijska cerkev svete Trojice,
tudi Nunska cerkev, je župnijska cerkev v Ljubljani. Visokobaročna
samostanska cerkev stoji v sklopu uršulinskega samostana, ob Slovenski
cesti in na zgornjem, zahodnem robu Kongresnega trga v Ljubljani. Ta
najpomembnejši spomenik ljubljanskega baroka je po naročilu Jakoba pl.
Schellenburga v letih 1718-1726 postavil kranjski deželni arhitekt
furlanskega rodu Carlo Martinuzzi. V nasprotju z zgodnejšim strogo
funkcionalnim in nerazčlenjenim pročeljem samostanskega poslopja je
cerkvena fasada izjemno plastično oblikovana. Pročelje, ki je nekoliko
umaknjeno od stavbne črte ter obdano z malima konkavnima arkadnima
kriloma, členijo kolosalni tričetrtinski stebri, med katerimi je stena z
okni različno poglobljena. Stena zaključuje čelo po vzoru rimskega
arhitekta Borrominija. Sestavljeno je iz trikotnika in dveh ločnih
segmentov, s tremi »gotskimi« šilastoločnimi nišami, ki morda namigujejo
na motiv Svete Trojice. Notranjost cerkve, banjasto obokana dvorana s
kapelami in kvadratnim prezbiterijem s kupolo, se zgleduje po
Palladijevih beneških cerkvah. Prostor je svetel in prostran,
neposlikan, vendar bogato arhitekturno členjen: med kolosalnimi pilastri
in polstebri so kapele s palladijevskim motivom. Veliki oltar sv.
Trojice je v letih 1729-1744 izdelal v Ljubljani delujoči beneški kipar
Francesco Robba. Cerkev je del uršulinskega samostana, ki je do
izgradnje trgovske hiše Maksimarket in Trga republike obsegal tudi
velike vrtove z nasadi dreves.
Ciril Metodov trg
Ciril-Metodov trg odlikujejo številne znamenite stavbe, večina s
srednjeveško zasnovo. Najbolj izstopata stolnica Sv. Nikolaja in
Nadškofijski dvorec. Ciril-Metodov trg je začetek osrednje srednjeveške
mestne arterije, ki se nadaljuje z Mestnim, Starim in Gornjim trgom in
je dobila današnjo podobo deloma že v baroku, deloma pa po potresu leta
1895. Na vzhodnem delu trga so stisnjene med tržno ulico in grajski
hrib duhovniške (kanoniške) hiše. Hiše so večinoma dvonadstropne in
imajo majhna dvorišča ter lepe vrtove na grajskem pobočju. Med njimi je
najbolj znan Codellijev kanonikat, zgrajen v 16. stoletju, na pročelju
katerega so se ohranile nekatere prvine iz časa nastanka hiše, npr.
vogalni pomol na kamnitih konzolah ter arkade na dvorišču. Blizu
kompleksa Mestne hiše je bil na Ciril-Metodovem trgu 21 od druge
četrtine 18. stoletja naprej mestni hotel “Pri divjem možu,” imenovan
tudi Bidlmon. Hiša je bila zgrajena leta 1742, krasita jo zanimivo
baročno pročelje s pilastri ter kamniti vhodni portal, ki ga je
oblikoval kipar Ludvik Bombasio.
|
|