|































|
Trg francoske revolucije
Trg je nastal leta 1793 in je po vitezih
nemškega reda Križnikov, ki so tam bivali od 13. stoletja, sprva nosil
ime Križniški trg. Leta 1929 sta na sredini trga arhitekt Jože Plečnik
in kipar Lojze Dolinar postavila spomenik Napoleonovim Ilirskim
provincam. V kamnit steber sta vdelana bronasta reliefa z obličjem
Napoleona ter ženskim obrazom Ilirije. Na stebru je še plošča z verzi
pesnikov Valentina Vodnika in Otona Župančiča, njegov vrh pa krasi stari
grb Slovenije. Na nasprotni strani trga stoji spomenik pesniku Simonu
Gregorčiču, postavljen leta 1937. Bronast portret je delo kiparja Zdenka
Kalina. Ob trgu se raztezajo Križanke, kompleks nekdanjega Križniškega
samostana, ki ga je med leti 1952 in 1956 preoblikoval Plečnik. Vanj je
vključena znamenita baročna cerkev Marije Pomočnice iz leta 1714 in
Srednja šola za oblikovanje ter manjši gostinski lokal. Križanke so v
upravi Festivala Ljubljana in so namenjene različnim prireditvam.
Najpomembnejše prizorišče je poletno gledališče na prostem s 1400
sedeži. Na spodnjem delu trga stoji Turjaška oziroma palača deželnih
knezov Auerspergov. V njej je sedež Mestnega muzeja. Zgrajena naj bi
bila leta 1642, sestavili so jo iz več starejših meščanskih hiš. Kasneje
so jo večkrat obnavljali. Njeno pročelje krasijo pilastri ter
klasicističen vhodni portal, stavba ima tudi baročno arkadno dvorišče.
Leta 2004 je bila popolnoma prenovljena in po načrtih Špele Videčnik in
Roka Omana preurejena v sodobno muzejsko razstavišče.
Trg republike
Trg republike, ki s stavbo parlamenta
predstavlja politično središče Slovenije, je obenem središče sodobne
Ljubljane. Leta 1960 ga je na prostoru, ki so ga pred tem zasedali
obsežni vrtovi Uršulinskega samostana, zasnoval arhitekt Edvard
Ravnikar. V središču trga, ki ga obdajajo starejši parlament, stolpnici
TR3 ter Ljubljanska banka s Cankarjevim domom v ozadju ter poslopje
veleblagovnice Maximarket, je obsežna ploščad, namenjena množičnim
zborovanjem, na kateri je bila med ostalim 25. junija leta 1991
razglašena osamosvojitev Slovenije. Ob robu trga je več spomenikov,
največji je spomenik Revolucije, delo kiparja Draga Tršarja, odkrit
1975. Predmete, izkopane na področju Trga republike, hranijo v Mestnem
muzeju Ljubljana.
Emone in ostanke štirih velikih antičnih
stavb. Originalni zid je deloma še ohranjen v vzhodnem delu podhoda pod
Maximarketom. Tam, kjer danes stojijo Cankarjev dom ter stolpnici TR3 in
Ljubljanske banke, so v času Emone stale štiri velike stavbe.
Najzanimivejše ostanke so arheologi našli v t. i. insuli oziroma
večnadstropnem stanovanjskem bloku št. 30, ki je bil zgrajen v 1.
stoletju n. št. Med pomembnejše sodi zaklad iz sredine 1. stoletja, iz
časa kmalu po vladavini Nerona. V glinastem lončku je bilo 31
srebrnikov, 16 bronastih novcev in en zlatnik mladega Nerona. Druga
pomembna najdba je Jupiterjev oltar, ki so ga našli med ruševinami
insule št. 30. V prvi polovici 3. stoletja ga je postavil Fruktuosus,
suženj iz vladarjeve hiše, ki je skrbel za finančne posle v zvezi z
vladarskim premoženjem na emonskem področju. Na mestu, kjer je bil
najden oltarček, stoji stolpnica Ljubljanske banke.
Trnovska cerkev, Trnovski most in
Trnovski pristan
Prvotno trnovsko cerkev je leta 1753 zgradil
arhitekt Candido Zulliani. Iz nje se je ohranilo le nekaj slik, med
njimi sliki sv. Janeza Krstnika in sv. Antona, ki ju je naslikal
Valentin Metzinger. Današnjo cerkev so postavili v letih od 1854 do
1857. Svojo sedanjo, neoromansko podobo je dobila po potresu leta 1895,
ko so jo prezidali po načrtih arhitekta Raimunda Jeblingerja. Freske v
prezbiteriju so delo Mateja Sternena, oltarne slike je naslikal Pavel
Künl. Nekaj notranje opreme, med katero velja posebej omeniti večno luč
iz leta 1936, je načrtoval Jože Plečnik. Z zgodovino cerkve je povezana
tudi ena najbolj znanih romantičnih zgodb Ljubljane. Pred cerkvijo je
slovenski pesnik France Prešeren, eden velikanov romantične umetnosti
19. stoletja in avtor slovenske himne, prvič srečal svojo muzo Julijo
Primic in se vanjo v hipu zaljubil. Prešeren je bil dolga leta brezupno
zaljubljen v Julijo, ki pa je ves ta čas pod okriljem svojih strogih
staršev živela v svojem zaprtem meščanskem družinskem krogu in mu
ljubezni ni vračala. Juliji je posvečena vrsta njegovih pesmi v obliki
soneta.
Trnovski most, zgrajen med 1929 in 1932, je
osrednja točka Plečnikove preureditve obrežij Gradaščice. Zasnova
Trnovskega mostu se v marsičem veže na Trnovsko cerkev, ob kateri stoji.
Most je podaljšek trga pred cerkvijo, piramide, ki ga krasijo, so enake
oblike kot zvonika cerkve. Most krasi masivna ograja. Na sredini mostu
stoji kamnit kip sv. Janeza Krstnika, zaščitnika Trnovske cerkve, ki ga
je izdelal kipar Nikolaj Pirnat. Most krasijo še stebriči. Najbolj
presenetljiv element je zasajen drevored brez na samem mostu. Most je z
obeh strani obložen z grobo obdelanimi kamnitimi kladami. Na krakovski
strani je v njegovo pročelje vdelana kamnita plošča z napisom Krakovo,
na trnovski strani Trnovo.
Trnovski pristan, ki ga je uredil arhitekt
Jože Plečnik, je s svojimi velikimi kamnitimi stopnicami, ki se spuščajo
proti reki, svojevrstna arhitekturna stvaritev in eno najlepših
sprehajališč v Ljubljani. V zadnjih letih velja tudi za popularno
družabno zbirališče. Predvsem med mlajšo generacijo se je prijel izraz,
da gredo ob lepih, predvsem poletnih dnevih, posedet na "ljubljansko
plažo". Na območju med izlivom Gradaščice v Ljubljanico in Prulskim
mostom so nekoč z ladij iztovarjali podpeški kamen, namenjen za gradnjo
v mestu. Ko je arhitekt Jože Plečnik kasneje urejal obrežja Ljubljanice,
je to območje preoblikoval v obrečno sprehajalno pot, ki jo poleg že
omenjenih kamnitih stopnic zaznamujejo tudi vrbe žalujke. Pri obnovi
Trnovskega pristana med leti 2007 in 2009 so bile dotrajane stare vrbe
zamenjane z mladimi drevesi, prvotni elementi arhitektove zamisli pa so
bili dopolnjeni z nekaterimi sodobnimi rešitvami. Tako so namestili
izvirno zasnovane lesene klopi in uredili osvetlitev, zaradi česar
Trnovski pristan znova slovi po svojem živahnem utripu.
Tromostovje
Tromostovje (1929-32) povezuje Prešernov trg
s Staro Ljubljano. Na mestu današnjega Tromostovja je stal leseni
Špitalski most. Leta 1842 je leseni most nadomestil most iz rezanega
kamna. Uradno se je takrat imenoval Frančev most. Proti toku Ljubljanice
nosi most latinski napis: "Nadvojvodu Francu Karlu 1842. Mesto." Pred
drugo svetovno vojno sta bila po Plečnikovem načrtu postavljena še
mostova za pešce. Od takrat se mostovi imenujejo Tromostovje. Ime
Tromostovje ( v angleščini Triple Bridge, v nemščini Drei Brücken)
nikomur ne predstavlja dvoma kaj opisuje. Trije mostovi čez Ljubljanico,
ki povezujejo Prešernov trg s Stritarjevo ulico, ki vodi proti Mestnemu
trgu. Meni osebno je to najlepša zgodovinska os Ljubljane. Pa ni bilo
vedno tako. Nekoč je levi in desni breg Ljubljanice na tej lokaciji
povezoval le en, Špitalski most. Tržni prostor je bil veliko bolj zaprt
in stisnjen ob obrežje Ljubljanice, kot je danes. Most je bil lesen in
je vodil v obzidano mesto. Kako si to danes težko predstavljamo, ko na
primer stojimo sredi Tromostovja! Iz lesenega Špitalskega mostu je
nastal kamniti Karlov most in z velikim ljubljanskim potresom 1895 tudi
želja po večjem mostu, morda kar treh. Osrednji kamniti most Tromostovja
iz leta 1842 stoji na mestu nekdanjega lesenega, strateško pomembnega
srednjeveškega mostu, ki je povezoval dežele severozahodne Evrope z
Balkanom oziroma z jugovzhodno Evropo. Med leti 1929 in 1932 je Plečnik
osrednjemu mostu dodal še dva mostova, namenjena pešcem in tako ustvaril
edinstveno arhitekturno posebnost Ljubljane. Z osrednjega mostu je
Plečnik odstranil kovinsko ograjo in vse tri mostove opremil z masivno
kamnito balustradno ograjo, na katero je razmestil svetilke. Z vsakega
od stranskih mostov vodita po dve stopnišči na terasi ob reki. Tam je
Plečnik dal zasaditi topole, katerih krošnje so svojevrsten dodatek
podobi mostu.
Univerza v Ljubljani
Univerza v Ljubljani, ki je bila ustanovljena leta 1919 na podlagi dolgo
uveljavljene pedagoške tradicije, ima sedež v stavbi iz 19 stoletja
(stavba nekdanjega deželnega dvorca), ki se nahaja v samem mestnem
središču. Univerza je prepoznavna je po kakovosti družboslovnih in
naravoslovnih, kot tudi po programih tehničnih študijev. Pri tem s
svojim delom in projekti na področju umetnosti, družboslovja in
tehnologije ohranja korak s trendi in razvojem visokošolske izobrazbe
tako doma kot v tujini, kar jo uvršča med 500 najboljših Univerz v
svetu. V stavbi Univerze, ki stoji na mestu nekdanje stavbe deželnega
dvorca, so do leta 1791 uradovali in stanovali namestniki deželnega
vladarja. V deželnem dvorcu je leta 1821 potekal znameniti kongres
evropskih vladarjev (avstrijski cesar, ruski car in neapeljski kralj),
ki velja za politični zaključek napoleonskih vojn. Deželni dvorec je bil
podrt po potresu leta 1895. Sedanja stavba je bila sezidana leta 1902. V
njej je od leta 1919 sedež Univerze. Načrt zanjo je leta 1896 izdelal
arhitekt Jan Hrasky, kasneje ga je predelal Josef Hudetz. Stavba ima
štiri raznolike fasade, dve glavni in dve stranski, oblikovane v slogu
nemške renesanse z neogotskimi dodatki. Vanje so vdelani medaljoni z
grbi štirinajstih mest tedanje dežele Kranjske, na glavnem pročelju je
deželni grb. Fasado nad glavnim vhodom zaznamujeta svečani balkon in
kupola. Svečani balkon je znan po tem, da so na njem ob pomembnih
zgodovinskih dogodkih nastopile številne pomembne politične osebnosti.
Stavbo zaznamujejo še prostorno notranje dvorišče, manjši vhodni park, v
katerem stoji vodnjak s kipom Evrope, ki ga je izdelal France Kralj,
številni portreti pomembnih univerzitetnih učiteljev, ter stolp z uro
nad Vegovo ulico.
Uršulinska cerkev
Ob Slovenski cesti, nasproti Kongresnega trga, stoji uršulinski samostan
s cerkvijo Sv. Trojice. Samostan z znamenito cerkvijo sta dala postaviti
bogati ljubljanski trgovec in finančnik Jakob Schell pl. Schellenburg in
njegova žena Ana Katarina. Samostan je bil ob urejanju Trga republike
močno prezidan, vrt pa povsem uničen. Cerkev Sv. Trojice je bila pod
vodstvom arhitekta Carla Martinuzzija zgrajena med letoma 1718 in 1726.
Cerkev s svojim valovitim pročeljem, ki ga poudarjajo mogočnimi
polstebri, in značilnim čelom, je bila zasnovana po zgledu slovitega
rimskega arhitekta Francesca Borrominija in sodi med najbolj nenavadne
spomenike ljubljanskega baroka. Za razliko od drugih baročnih cerkva,
njena notranjost ni poslikana, a hrani vrsto pomembnih likovnih del.
Veliki oltar iz raznobarvnega afriškega marmorja, je v letih 1730 do
1740 klesal Francesco Robba. Najlepšega od štirih stranskih oltarjev,
znanega po nazivu Ecce homo, je izdelal Henrik M. Löhr. Med likovnimi
deli velja omeniti velike slike Marija s svetniki, Sv. Ludvik Toulouški
in Sv. Bonaventura, ki jih je naslikal Jacopo Palma mlajši, ter sliki
Sv. Uršule in Sv. Avguština, ki sta delo Valentina Metzingerja. Stari
zvonik so po potresu leta 1895 porušili in zgradili novega. Stopnišče z
balustradami pred vhodom v cerkev je bilo zgrajeno v letih 1930 in 1931
po načrtih Jožeta Plečnika. Robne stavbe samostana in pritličja je 1966
urejal Anton Bitenc s sodelavci.
Urbančičeva veleblagovnica
Trgovec Felix Urbanc je po potresu na mestu dveh starih hiš, zgradil
moderno veleblagovnico. Načrte je leta 1902 izdelal graški arhitekt
Fredrich Sigmundt, leta 1903 pa jo je zgradilo stavbno podjetje
Faleschini & Schuppler. Nova stavba je tako določila vstop v Trubarjevo
ulico. V tlorisu ima obliko nepravilnega peterokotnika, na trg pa je
obrnjena z ozko enoosno 5,5 m široko fasado. En trakt je vzporeden z
Miklošičevo cesto, en pa s Trubarjevo. Notranje dvorišče je bilo prvotno
pokrito s steklom in kovanim železom. V notranjosti je elegantno leseno
stopnišče, ograjna galerija in štukaturno okrasje. Stopnišče se začne s
širokim, na obeh straneh zaobljenim podestom, se nato vzpne do srednjega
podesta, kjer se razcepi v dve krili, ki nato zavijeta proti galeriji.
Stopnišče je podprto z dvema vrstama stebrov, na oboku med spodnjo in
zgornjo vrsto stoji ženski kip, personifikacija obrti. Stavba je bila
kasneje večkrat prezidana, dvorišče je bilo zazidano, ohranjen pa je
osrednji trgovski prostor. Zunanjost stavbe je horizontalno razdeljena
na dva dela. Spodnji trgovski del je razčlenjen z dvema horizontalnima
pasovoma oken in je s preprostim vencem ločen od zgornjega dela stavbe.
Zgornji dve nadstropji sta vertikalno povezani s pilastri, ki segajo do
strešnega venca. Napušč nosijo železne konzole. Na fasadi se nahaja
secesijsko rastlinsko okrasje. Posebno okrasje se nahaja na okenskih
podstavkih. Vogal, ki je obrnjen proti trgu sega s portalom čez
pritličje in mezanin, nad njim je trodelno okno v drugem in tretjem
nadstropju ter strešni zaključek z atiko, na kateri stoji neobaročni kip
Merkurja, boga trgovine in zaščitnika trgovcev.
|
|