|






























 |
Stolnica svetega Nikolaja v Ljubljani
Stolna in župnijska cerkev sv. Nikolaja v
Ljubljani stoji na Ciril-Metodovem trgu, med škofijsko palačo, župniščem
ter semeniščem nad Pogačarjevim trgom. Sestavljajo jo prezbiterij,
prečna ladja, podolžna ladja s stranskimi kapelami in bazilikalnim
nadstropjem, oktagonalna kupola na križišču ladij in dva zvonika ob
zahodni fasadi. Po izročilu so prvo cerkev na tem mestu zgradili v 7.
ali 8. stoletju. V 12. ali sredi 13. stoletja je postala župnijska,
kasneje so jo dogradili in ji dali gotsko podobo. Nekdanji gotski opremi
cerkve pripada kamniti kip pietà iz sredine 15. stoletja, ki je sedaj
nameščen v niši na južnem pročelju (kopija) ter še starejši sklepnik s
Kristusovo glavo, vzidan na zahodni fasadi. Ko je bila leta 1461 v
Ljubljani ustanovljena škofija, je bila cerkev povzdignjena v stolnico.
Na pragu 18. stoletja so gotsko cerkev porušili in zgradili današnjo
baročno cerkev. Pobudnik gradnje Janez Anton Dolničar (njegovo poprsje
ob Dizmoven oltarju je naredil Angelo Putti) si je zamislil mogočno
svetišče po rimskem vzoru, zato so se obrnili na slovečega italijanskega
jezuitskega arhitekta, slikarja in teoretika Andrea Pozza. Z rušenjem
stare in gradnjo nove cerkve so začeli leta 1701. Pozzo je bil predviden
tudi za freskiranje stolnice, vendar zaradi zaposlenosti na Dunaju dela
ni mogel prevzeti. Naročniki so se zato obrnili na priznanega
lombardskega slikarja Giulia Quaglia, ki je že spomladi 1703 lahko začel
z deli na vzhodnem delu cerkve, medtem ko so zidavo zahodnega šele
zastavili. V prezbiteriju je naslikal čudeže sv. Nikolaja (Miklavža) ter
na prizoru, ko svetnik s posredovanjem reši meščane Mire pred lakoto,
naslikal tudi svojo podobo (avtoportret). Ker denarja za pravo kupolo na
križišču ladij ni bilo, jo je Quaglia sprva le naslikal. Na ladijskem
oboku je upodobil Zmagoslavje vere, poslikal je tudi vse kapele. Njegovo
delo je pomembno vplivalo na slovenske baročne slikarje (zlasti na
Jelovška). V nišah pod kupolo stoje štirje monumentalni kipi emonskih
škofov padovanskega kiparja Angela Puttija (Pozzo), ki v vlogi
zgodovinskih pričevalcev razglašajo, da je ljubljanska škofija
naslednica emonske in torej utemeljena v antiki. V cerkvi je tudi delo
slavnega beneškega kiparja Francesca Robbe, ki je večji del svojega
življenja preživel v Ljubljani (znameniti Robbov vodnjak). Začetek 19.
stoletja je bil zaznamovan z gospodarsko in duhovno recesijo, zato so
bila tudi umetnostna naročila za stolnico omejena na najnujnejša
popravila, situacija pa se je začela spreminjati v 2. četrtini 19.
stoletja. Ko je stavbenik Matej Medved leta 1841 zgradil kupolo, jo je
kmalu zatem poslikal Matevž Langus, ki je tudi sicer zelo veliko delal
za stolnico. Na začetku 20. stoletja se je predstojništvo posvečalo
predvsem opremi cerkve (npr. nove orgle). V ljubljanski stolnici so
umetnine drugih pomembnih umetnikov: Pietra Liberija, Paola in
Giuseppeja Groppellija, Henrika Mihaela Löhra, Valentina Metzingerja,
Janeza Mihaela Lichtenreita ter njegovega sina Karla, Franceta Zajca,
Franceta Goršeta; veliki arhitekt Jožef Plečnik je 1952 podaril cerkvi
škofovski prestol, malo pred smrtjo je preureditev Križevo kapelo. Ob
obisku papeža Janeza Pavla II. je kipar Tone Demšar ustvaril nova glavna
vrata (im. tudi »slovenska«), Mirsad Begić pa stranska (im. tudi
»ljubljanska«). Cerkev je dnevno množično obiskana ter redno vzdrževana.
Šentjakopski most
Na mestu sedanjega mostu je bil leta 1824
postavljen lesen most. Tega so zaradi vse večjega prometa leta 1915
nadomestili z novim, železobetonskim. Za tisti čas tehnično inovativne
načrte mostu je zasnoval Alojzij Kral, most pa je oblikoval arhitekt
Alfred Keller. Umetnostni zgodovinar dr. Damjan Prelovšek je most opisal
kot "masivno neobidermajersko arhitektonsko govorico Dunaja ob koncu
secesijskega obdobja.
Športni park Tivoli
Športni park Tivoli obsega veliko in malo
Dvorano Tivoli, v katerih potekajo hokejske, košarkarske in druge tekme
in koncerti ter največji ljubljanski rekreacijski center s kopališčem,
savno, fitnesom, bowling centrom, gostinskim lokalom in vrsto
organiziranih športnih dejavnosti. Kopališče Tivoli ponuja tri bazene.
Veliki plavalni bazen meri 25x21 metrov, poleg njega pa sta na voljo še
manjša šolski in otroški bazen. Zunanje športne površine med drugim
obsegajo kotalkališče, zimsko drsališče na prostem in deset teniških
igrišč.
Šmarna gora
Šmarna gora je osamelec na severu
Ljubljanskega polja. Ima dva vrhova: nižjo Šmarno goro (669 m) in višjo,
Grmado (676 m). Zaradi lege in razgleda je postala priljubljen
izletniški cilj. Z gore se ob lepem vremenu vidi Triglav, Stol in
koroški Obir, v južni smeri se vidi Krim, Snežnik in Trdinov vrh na
Gorjancih. Bližnje vzpetine pa so Golo brdo, Toško Čelo, Rožnik, Rašica
in Polhograjski Dolomiti. Šmarna gora je točka na Slovenski geološki
poti, čeznjo pa je speljana tudi gozdna učna pot. Južno pobočje Šmarne
gore večinoma poraščata puhasti hrast (Quercus pubescens) in črni gaber
(Ostrya carpinifolia), severna pobočja pa bukov gozd. Območje med Šmarne
goro in Rašico na severni, ter reko Savo na južni strani je del mestne
občine Ljubljana, ki spada v Četrtno skupnost Šmarna gora. V Šmartnem je
osnovna šola, pošta ter župnijska cerkev sv. Martina.
|
|