|






























 |
Arheološki park Emona
Na Jakopičevem vrtu, znanem po tem, da je
ob njem v svojem ateljeju ustvarjal slovenski impresionistični
slikar Rihard Jakopič, so na ogled ostanki hiše 15 a, ki je tam
stala v antičnem času in je bila del večjega sklopa vrstnih hiš.
Vrstne hiše so bile zgrajene v 1. stoletju n. št. Razdeljene so bile
na stanovanja, ki so bila povezana z velikim osrednjim dvoriščem.
Hiša 15 a je obsegala približno 500m2. Ohranjena sta razpored
prostorov iz 1. stoletja, del ceste, ter kloaka oziroma
kanalizacijski jašek, ki še služi prvotnemu namenu. Stavba je bila
trikrat nadgrajena, nazadnje v 4. in 5. stoletju. Na ogled so
ostaline iz vseh treh ugotovljenih nadgradenj. Vhod v Hišo 15 a je
bil na njeni severni strani in je vodil v hodnik. S hodnika sta dva
vhoda vodila v velik prostor za kurjenje centralne kurjave z ostanki
kuhinje in sanitarij na izplakovanje ter v zimski prostor z
ohranjenim sistemom ogrevanja, povezan z manjšim prostorom, prav
tako ogrevanim in tlakovanim. Sistem centralne kurjave je temeljil
na ogrevanju votlih prostorov pod podom. Iz ogrevalnih prostorov so
bile pod ometane stene napeljane glinaste cevi. Osrednji prostor
stavbe je bila letna soba, tlakovana z dvobarvnim mozaikom,
značilnim za 4 in 5. stoletje. Ostaline hiš pričajo o visoko razviti
stanovanjski kulturi.
Arheološki park zgodnjekrščansko
središče
Zgodnjekrščanski center obsega eno od
mestnih zazidalnih območij, ki so jih omejevale štiri mestne ceste
in običajno merijo med 3000 in 3600 m2. Stoji v bližini foruma,
natančneje ob zahodnem obzidju, ki je deloma ohranjeno na Erjavčevi
cesti ob Cankarjevem domu. Stavba, ki so jo arheologi poimenovali
insula 32, je bila, kot večina emonskih hiš, sprva v zasebni lasti,
kasneje so jo preoblikovali v upravni kompleks. Ostanki temeljev in
prvih tlakov segajo v čas prve pozidave mesta, v začetek 1.
stoletja. Prva obsežnejša obnova stavbe je bila v začetku 4.
stoletja. Takrat so jo, kot pričajo obnovljeni tlaki in dodani
bazenčki, verjetno spremenili v kopališče. V drugi polovici 4.
stoletja je bil ob severni fasadi izdelan večbarvni mozaik z
zgodnjekrščansko simboliko. Dokončna preobrazba stavbe v kompleks
cerkvene občine, o kateri pričajo tudi pisni viri, je nastopila v
začetku 5. stoletja. Takrat so stavbi dodali centralno kurjavo. Ob
osrednjem dvorišču so postavili pravokotno krstilnico z bazenčkom,
južno od nje še velik portik (pokrit hodnik) z ohranjenim večbarvnim
mozaikom, ki sporoča ime graditelja – arhidiakona Antioha. Kompleks
je bil neznano kdaj razrušen
.
Bambergova hiša
Palačo na vogalu Miklošičeve in
Dalmatinove je dal zgraditi tiskar in knjigarnar Otomar Bamberg.
Načrte zanjo je napravil Maks Fabiani. Bambergova hiša, zgrajena v
letih 1906 in 1907, je edina hiša na robu Slovenskega trga, ki
odstopa od vzora, ki ga je Fabiani pred tem postavil s Krisperjevo
hišo. Zunanjost hiše je namenoma zasnoval v modernističnem slogu, ki
ne odraža več prvin secesije, ampak se navezuje na lokalno
poznobaročno tradicijo patricijskih palač. Na njej izstopajo mogočni
navpični pasovi v sivem betonskem ometu. Keramični reliefi bradatih
mož pod ostrešjem so delo avstrijskega kiparja in keramika Huga
Franza Kirscha in verjetno predstavljajo osebe, povezane s
tiskarstvom. Nad vhodom iz pročelja stavbe izstopa pomol, na vrhu
katerega je balkon.
Beragovo semnišče
Baragovo semenišče, ki so ga gradili v
letih med 1936 in 1941, stoji ob Navju, nekoliko odmaknjeno od
današnje Vilharjeve ulice, in je postavljeno na območju nekdanjega
ljubljanskega pokopališča pri sv. Krištofu. Štirinadstropna
polkrožna stavba (drugi polkrog, ki bi jo sklenil v poln krog, ni
bil nikdar dozidan, čeprav ga je Plečnik v načrtu predvidel) je
narejena po zgledih rimskega Koloseja in Angelskega gradu. Stavba, v
kateri so danes Festivalna dvorana, Slovensko mladinsko gledališče,
Pionirski dom ter študentski dom, je bila namenjena nastanitvi
semeniščnikov. Zaprta polkrožna stavba skriva zanimivo atrijsko
dvorišče. Vsako nadstropje na notranji strani stavbe povezuje po
vsej dolžini obodni hodnik, ki vodi k posameznim celicam. Leta 1956
je arhitekt Anton Bitenc osrednji del stavbe preuredil za potrebe
Festivalne dvorane. V dvorano vodi monumentalno stopnišče s stebri
in okrasnimi skulpturami. Razkošni stebri krasijo preddverje in
veliko dvorano.
Botanični vrt Ljubljana
Botanični vrt v Ljubljani deluje že od
leta 1810 in je naša najstarejša kulturna, znanstvena in
izobraževalna ustanova z nepretrganim delovanjem. V njem je preko
4.500 vrst, podvrst in oblik, od katerih je več kot tretjina
domačih, ostalo pa so rastline iz različnih predelov Evrope in
ostalih kontinentov. Vrt sodeluje z več kot 270-mi botaničnimi
vrtovi iz celega sveta. Ukvarja z znanstveno-raziskovalno in
pedagoško dejavnostjo. Ima pomembno nalogo pri vzgoji in varovanju
endemičnih in ogroženih (prizadetih, ranljivih in redkih) vrst
našega ozemlja. V velikem tropskem rastlinjaku si lahko ogledate
rastlinski svet tropske džungle. V rastlinjaku, ki je bil zgrajen ob
200-letnici Botaničnega vrta, je na ogled več kot 380 rastlinskih
vrst iz različnih tropskih predelov sveta.
Breg
Prenovljeno območje Brega ob Ljubljanici
je zaživelo kot novo prizorišče tradicionalnih sejmov na prostem v
starem mestnem jedru. Vsako nedeljo na njem poteka bolšji sejem
starin, ob sobotah v poletni sezoni umetniki in oblikovalci
prodajajo svoja dela na umetniški tržnici, v božičnem času pa je na
Bregu postavljen osrednji del prazničnega sejma. Na priljubljenem
ljubljanskem bolšjem sejmu so naprodaj starine, umetniška dela in še
različni drugi predmeti, ki imajo zbiralsko ali pa tudi zgolj
nostalgično vrednost. Bolšji sejem lahko obiščete vsako nedeljo med
8.00 in 14.00.
Na umetniški tržnici se predstavljajo
različni umetniki, ki na ulici ustvarjajo in razstavljajo svoja
dela. Dogajanje zaokroža spored mladinskih ustvarjalnih likovnih
delavnic. V primeru slabega vremena umetniška tržnica odpade.
Umetniško tržnico lahko obiščete vsako soboto od maja do konca
oktobra med 9.00 in 16.00. Sejem, v bližini katerega se skoraj vsak
dan vrstijo praznične prireditve na prostem, odlikuje živahno in
razigrano vzdušje. V praznično okrašenih, posebej za ta sejem
oblikovanih zelenih hišicah, je na prodaj ponudba izbranih izdelkov,
primernih za darila. Praznični sejem poteka od 3. decembra do 2.
januarja, vsak dan med 10.00 in 22.00.
Breg ob Ljubljanici je bil prvič omenjen
v začetku 14. stoletja. Vse do leta 1849, ko je Ljubljana dobila
železnico, je bilo na Bregu poglavitno pristanišče. Ladje in čolni,
večinoma natovorjeni z lesom, opeko in kamnom, so plule z Vrhnike,
na Bregu so jih raztovarjali in blago od tam tovorili naprej po
kopnem. Med pomembnimi stavbami na Bregu velja omeniti predvsem
zgodnjebaročno Codellijevo hišo, v kateri danes deluje gostilna Pri
Vitezu, Zoisovo palačo in nekdanjo Blaznikovo tiskarno.
V Codellijevi hiši, katere zunanjost
poleg baročne fasade ter balkona krasi znamenit vhodni portal z
doprsnim kipcem viteza, ki naj bi ga domnevno izklesal Francesco
Robba, je bila gostilna že leta 1574. Portal je bil zgrajen leta
1749, ko je lastnika hiše, Codellija, cesarica Marija Terezija
povzdignila v barona. V drugem nadstropju hiše je soba, ki jo je s
freskami štirih elementov in štirih letnih časov poslikal Fran
Jelovšek. Za oglede ni dostopna. Blaznikova tiskarna je delovala od
leta 1829 in z različnimi imeni ter lastniki vse do leta 1975. V
njej so v 19. stoletju tiskali Bleiweisov časopis Kmetijske in
rokodelske novice. Tiskarna je posebej znamenita, ker so v njej
natisnili Prešernove Poezije in Krst pri Savici ter še vrsto drugih
klasičnih del slovenske književnosti 19. stoletja.
|
|