|































|
Okupirana Ljubljana je naziv za obdobje v
zgodovini Ljubljane, ko je bilo mesto okupirano (sprva Kraljevina
Italija, nato pa Tretji rajh). Največja značilnost tega obdobja je bil
sistem lahkih fortifikacij (kombinacija žičnih ovir, bunkerjev, utrjenih
prehodov,...); Ljubljana je tako edino glavno mesto, ki je bilo v času
druge svetovne vojne popolnoma obdano s fortifikacijskim sistemom in
sicer od 23. februarja 1942 do 9. maja 1945 (po osvoboditvi sta žica in
omejen prehod ostala še vse do 26. maja). V priznanje Ljubljančanov za
preživetje v okupirani Ljubljani je bilo celotno mesto, kot prvo v SFRJ,
odlikovano z redom narodnega heroja.
ZUNANJI OBROČ
Visoki komisar za Ljubljansko pokrajino
Emilio Grazioli in poveljnik 11. armadnega korpusa general Mario Robotti
sta konec januarja 1942 izdala ukaz Kraljevi italijanski kopenski
vojski, da prične obdajati Ljubljano z žičnimi ovirami, da bi tako
preprečili stik med samim mestom in primestnim okoljem. 18. februarja so
v gradnjo vključili še artilerijsko četo iz Vrhnike; pozneje so pri
gradnji sodelovale enote tudi iz Vidma. Glavna faza gradnje pa se je
pričela 22. februarja 1942 in bila končana naslednji dan ob 14:00 uri.
Istega dne ob 15:00 pa je Grazioli izdal še Prepoved izhoda iz mesta
Ljubljane. S tem se delo na fortifikacijah ni končalo. 13. marca 1942 je
tako Robotti sporočil, da se »nadaljuje delo pri napeljavi električne
razsvetljave, ojačanju položajev za orožje in dovršitvi žične ovire«.
Zaradi nekaterih porazov leta 1942 je general Robotti 11. maja imenoval
tričlansko Posebno komisijo za zgraditev utrjenega zidu okoli Ljubljane
(sestavljali so jo predstavniki ljubljanskega garniziona, visokega
komisarja in poveljnika inženirskih enot), ki naj bi opravila pregled
obstoječe infrastrukture in predlagala oz. načrtovala izgraditev nove.
Komisija je ugotovila, da je bilo delo na nekaterih področjih
neustrezno; junija 1942 so o viškem bloku zapisali, da so »obrambni
zidovi neenakomerno zgrajeni, debla samo skupaj zmetana, brez estetskega
čuta«.
Komisija je tako opravila svoje delo in
začeli so se popravki. Na nekaterih odsekih so povečali obseg obroča,
tako da je zajela tudi celotna naselja oz. območja (npr. Ljubljanske
Žale), ki so bila do takrat izven obroča. Začeli so gradnjo bunkerjev,
povečali število bodeče žice, zasedli oz. izselili nekatere okoliške
hiše pri obroču (nekatere zaradi suma sodelovanja pri nelegalnem prehodu
obroča, nekatere pa zaradi potrebe posadk; na obroču so tako zasedli 12
hiš).
Robotti in Roatta pa sta 19. julija skupaj
pregledala celotni obrambni obroč in sta potrdila slabo kakovost
dela: »Nobena obrambna priprava ne obsega trdnosti in silovitosti, ki bi
jo želeli. Nobena ni zgrajena s širokostjo kriterijev in voljo, ki zmaga
vsako oviro in ki sem jo večkrat priporočal«. Zato je Robotti še isti
dan ukazal utrditi obrambni pas, medtem ko je Roatta zahteval izdelavo
vojnega načrta za obrambo Ljubljane ter dokončanje obrambnega pasu do
15. septembra 1942. Popolnoma so izselili še 42 hiš (skupaj 57 družin s
preko 320 družinskimi člani), postavili so španske jezdece,
stražnice,... in razglasili policijsko uro. Začeli so tudi utrjevati
prehodne bloke ter pričeli graditi artilerijske in mitralješke
postojanske, patruljne steze ter ceste (na Golovec). Kljub temu pa je
delo potekalo počasi. Tako je Ministrstvo za vojno Kraljevine Italije
šele 29. junija odobrilo gradnjo petih utrdb na Rožniku (v vrednosti 9
milijonov lir); 10. avgusta 1942 je odobrilo izgradnjo stalne patruljne
poti v dolžini 26 km; v ta namen so določili 4,5 milijona lir. Septembra
1942 je na gradnji obrambnega pasu delalo 450 do 600 civilnih delavcev;
podjetje Marconi je gradilo severovzhodni del, Marin zahodni,
Rizzi-Marconi jugovzhodni in S. A. Zambellitti jugozahodni del obroča.
15. decembra 1942 je inženirski oddelek 11.
armadnega korpusa poročal, da so dela končana oz. v zadnjih fazah
dokončanja. V sestavi fortifikacijskega obroča v dolžini 29.663 m je
bilo 69 večjih bunkerjev, 11 izpostavljenih, 53 manjših in 73 notranjih
bunkerjev; skupaj 206. Žične ovire so bile nameščene v dolžini 41 km
(uporabili so 30 km bodeče žice oz. 151 ton), pri čemer so napeljali
tudi 2,4 km električne žice za elektriziranje bodeče žice (zgradili so
tudi tri nove transformatorske postaje). Pri gradnji so tako porabili:
1.770.000 zidakov, 120.000 opek, 1.100 m³ lesa, 1.500 ton cementa, 50
ton apna, 10 ton železa, 15.000 dolgih in 45.000 kratkih kolov, 1 tona
bakra, 1.000 drogov za električno napeljavo in 800 močnih žarnic.
Opravili so tudi 564.000 delovnih ur: 84.000 italijanski vojaki, 420.000
italijanska podjetja in 60.000 slovenski delavci. Za gradnjo so porabili
naslednje zneske: 4,25 milijona (za ceste in krožne steze), 7 milijonov
(za postojanke) in 0,95 milijona (za električna dela). Vseeno pa dela na
obrambnem pasu niso nikoli končali. Avgusta 1943 je bila odobrena
gradnja ceste Golovec-Škofljica (v vrednosti 290.817 lir),
julija-avgusta so utrdili Letališče Ljubljana, zgradili tri nove utrdbe
in postavili 3,5 km novih žičnih ovir; istočasno je potekala še gradnja
objektov na Ljubljanskem gradu in Rožniku.
NOTRANJI OBROČ
Poleg zunanjega, obrambega pasu pa so
Italijani vpeljali še notranji obroč znotraj samega mesta. S tem so
ločili center Ljubljane od predmestij (Vič, Šiška, Moste). Postavili so
cestne prepreke ter stražarnice, ki pa niso bili stalno nameščene, saj
so jih občasno premikali. 24. avgusta 1942 so bile stražarnice (vseh je
bilo 34) stale: Ziljska cesta (železniški prehod), Tržaška cesta
(pozneje premeščena na Levstikovo), Groharjeva ulica, Snežniška ulica,
Murnova ulica, Gorupova ulica, Emonska ulica, Krakovski nasip,
Šentjakobski most, Galusovo nabrežje, Mestni trg (Stari trg), Študentska
ulica, Streliška ulica, Poljanska cesta, Znameniška ulica, Usnjarska
ulica, Škofja ulica, Sv. Petra ulica, Ilirska ulica, Vrhovčeva ulica,
Prisojna ulica, Friškovec, Masarykova ulica, Prešernova cesta (ob
železniškemu prehodu), železniška postaja Ljubljana-Šiška, Celovška
cesta (ob železniškem prehodu), Puharjeva ulica, Cankarjeva cesta (ob
železniškem prehodu), Tomšičeva ulica, Šubičeva ulica, Veselova ulica in
Erjavčeva ulica. Oktobra 1942 so dokončali notranji obroč; po poročilu
iz 20. februarja 1943 so za notranji obroč porabili 225 španskih
jezdecev. Posledično so celotno okupirano Ljubljano razdelili na tri
cone: notranja cona
(Gosposvetska-Prešernova-Erjavčeva-Trubarjeva-Kopitarjeva), cona II
(ostala Ljubljana brez Viča, Šiške in Most) in cona III (Vič, Šiška,
Moste).
GARNIZON
Za delovanje na obrambnem pasu so Italijani
angažirali številne sile. Sprva je pas branila 21. pehotna divizija
»Granatieri di Sardegna«, nato pa 22. pehotna divizija »Cacciatori delle
Alpi«. 22. julija 1942 so predlagali tudi artilerijsko obrambo mesta;
načrt je bil potrjen že istega dne ter zaukazana naslednji dan.
Artilerijske baterije so bile nameščene sledeče: Rožnik (1 baterija
75/27), Šiška-Studenec (1 baterija 75/27), Ljubljanski grad (1 baterija
100/27 in 1 baterija 152/27; od 22. avgusta 1942 so tu bile 1. baterija
100/27, 2 bateriji 152/13), letališče Ljubljana (1 baterija 75/27),
Šiška-Vič (1 baterija 47/32), Vič (1 baterija 149/35). 26. avgusta 1942
so ponovno deloma spremenili postavitev. Eno baterijo 152/13 so
odstranili iz Ljubljanskega gradu in jo premestili na Vič. 24. novembra
1942 je bil izdelan tudi artilerijski načrt obrambe mesta (tudi za
primer vstaje znotraj mesta); samo mesto so razdelili na štiri sektorje:
I. (jugovzhodna periferija), II. (jugozahodna periferija), III.
(severozahodna periferija) in IV. (severovzhodna periferija). I. sektor
(Rožnik) bi tako obstreljeval II. in III. sektor, II. sektor (Studenec)
I., III. in IV. sektor, III. sektor (Ljubljanski grad) je imel cilj v I.
in II. sektorju. 17. decembra 1942 pa so artilerijsko obrambo okrepili
še s 5 baterijami (tri 75/18 in dve 75/27) v skupni moči 20 topov, ki so
jih razporedili znotraj obrambnega pasu. Po nepopolnih podatkih iz
januarja 1943 je bilo na obrambnem pasu bilo nastanjenih okoli 2.500
vojakov in okoli 500 karabinjerjev, agentov javne varnosti in
kvestrinov.
NEMŠKA OKUPACIJA
Po kapitulaciji Italije septembra 1943 so
Ljubljano zasedli Nemci. Po ustanovitvi Slovenske domobranske legije oz.
Slovenskega domobranstva so slovenski domobranci prevzeli garnizion
obrambega pasu; za neposredno obrambo pasu so tako določili 11., 13.,
15., 19. in 111. četo. 8. maja 1945 ob 23:00 se je pričel umik nemških
oboroženih sil in Slovenskega domobranstva iz Ljubljane; tako so
Ljubljano zapustili brez boja. Naslednji dan so ob 3:00 zjutraj prve
partizanske izvidnice iz sestave 11. in 14. brigade 29. hercegovske
divizije dosegle Karlovški most, medtem ko so pozneje istega dne
vstopile tudi v celotno Ljubljano. 11. in 14. hercegovski brigadi sta
bili zjutraj že v Medvodah, medtem ko je 13. brigada iste divizije ob
17:00 prišla v Šentvid. 26. maja 1945, na dan ko je v Ljubljano prišel
Josip Broz Tito, je ljudska oblast Ljubljano dokončno odprla in s tem
dokončno omogočila neomejen prehod.
POT SPOMINOV IN TOVARIŠTVA
Kmalu o odprtju Ljubljane konec maja 1945 so
meščani uničili skoraj celotni obrambni pas okoli Ljubljane, vključno z
večino bunkerjev. Ostalo je le nekaj objektov na severni strani in
posamezni v mestu, npr. ob Masarykovi. Leta 1953 so na Dunajski cesti
(na mestu prehodnega bloka) postavili prvi spomenik. Leta 1957 je
potekal prvi spominski pohod »Ob žici okupirane Ljubljane«, ki se je
nato razvil v tradicionalno prireditev. Leta 1961 so postavili prve
serijske oznake (102 spominska kamna in 6 spomenikov: ob Dunajski, ob
Zaloški, ob Litijski, ob Dolenjski cesti, ob Tržaški cesti in ob
Celovški cesti, na lokaciji nekdanjih mejnih blokov. Osnovne načrte za
kamnite pile s simbolno vrezano linijo bodeče žice je narisal arhitekt
Vlasto Kopač. Leta 1972 so trije študentje arhitekture (Franci Kastelic,
Mitja Omersa, Jože Štok) predstavili idejno zasnovo »Poti spominov in
tovarištva« kot štiri metre široko pešpot v dolžini 34 km. Gradnja je
bila odobrena oktobra 1974; pospešeno so pričeli graditi leta 1978; pot
so končali v osmih letih. Pri gradnji je sodelovalo več kot 150.000
meščanov (tako s fizičnim delom kot s prostovoljnimi denarnimi
prispevki), kot tudi mladina, JLA, policijski kadeti,.... Med gradnjo
pešpoti so uredili tudi spremljajoče drevorede; tako so posadili več kot
5000 lip, brez, javorjev, platan in vrb. Dodatno so pot in dostope do
nje označili s posebnim sistemom označevanja, ki ga je zasnoval Janez
Koželj s sodelavci.
 |
|
|